Ανακοίνωση του Τομέα Νεολαίας του Αριστερού Ρεύματος: Η Αριστεία τους περνάει πρώτα απ’ το ταμείο

ΤΟΜΕΑΣ ΝΕΟΛΑΙΑΣ

Η Αριστεία τους περνάει πρώτα απ’ το ταμείο

Βρισκόμαστε σχεδόν δύο μήνες όπου χιλιάδες φοιτητές μέσα από τις γενικές τους συνελεύσεις εναντιώνονται με κάθε μορφή στο νέο νομοσχέδιο της κυβέρνησης για την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημιακών ιδρυμάτων στην Ελλάδα με την παράκαμψη του άρθρου 16. Η γενιά που βίωσε τον περιορισμό της πρόσβασης στην πανεπιστημιακή εκπαίδευση με την εφαρμογή της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής, καθώς και τον συνεχή οικονομικό στραγγαλισμό των οικογενειακών εισοδημάτων και της αποξένωσης της πανδημίας του Covid-19, σήμερα συνέρχεται μαζικά στις συνελεύσεις των σχολών τους και στις κινητοποιήσεις σε όλη την Ελλάδα να εναντιωθούν στο νομοσχέδιο που φέρνει τα ιδιωτικά πανεπιστήμια «από την πόρτα». Η Νέα Δημοκρατία εξέφρασε την ανάγκη της για αναθεώρηση του άρθρου 16, ήδη από την επόμενη μέρα των βουλευτικών εκλογών του περασμένου Μαΐου, για να καταθέσει εν μέσω εξεταστικής το νομοσχέδιο για το «Ελεύθερο Πανεπιστήμιο» και την επέλαση του ιδιωτικού κεφαλαίου, σε ένα από τα τελευταία κρατικά μονοπώλια της ελληνικής οικονομίας.

Ο τρόπος σύστασης των ιδιωτικών πανεπιστημίων ακολουθεί τη νομική μορφή με την οποία λειτουργεί ήδη ο ιδιωτικός τομέας, καθώς και τα κολλέγια μετα-δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης- στη χώρα, και παρά τη ρητορική για την ίδρυση παραρτημάτων εγκεκριμένων πανεπιστημιακών ιδρυμάτων του εξωτερικού στην Ελλάδα, οι βασικές απαιτήσεις λειτουργίας τους περνάνε μέσα από την εξασφάλιση οικονομικών εγγυήσεων από τις ελληνικές τράπεζες, χωρίς να γίνεται σαφής αναφορά στη συνεισφορά ξένου κεφαλαίου για την ίδρυσή τους. Αντίθετα, αναφέρεται η προϋπόθεση της εξασφάλισης βασικής υλικοτεχνικής υποδομής τους (εργαστήρια, βιβλιοθήκη κ.λπ. βάσει του προγράμματος σπουδών), ο ελάχιστος αριθμός μελών ΔΕΠ ορίζεται στους 30 (θέτοντας έτσι και ένα δυνητικό όριο για τα δημόσια ιδρύματα), καθώς και καταβολή παραβόλου ύψους 500.000 ευρώ, χωρίς να ρυθμίζονται άλλες προϋποθέσεις ελάχιστου κεφαλαίου για την ίδρυση και τη λειτουργία τους.

Εφόσον όμως η κυβέρνηση μέσω του επικείμενου νομοσχεδίου προσβλέπει στην συνολική αναβάθμιση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης συμπεριλαμβανομένων και των δημοσίων ΑΕΙ, γιατί θέτει τόσο χαμηλά τον πήχη και βάζει τόσα λίγα προαπαιτούμενα για την ίδρυση των ιδιωτικών ΑΕΙ; Σύμφωνα με τελευταία δημοσιεύματα, έχει ήδη δρομολογηθεί η δημιουργία της πρώτης ιδιωτικής ιατρικής σχολής στην περιοχή του Ελληνικού μέσω του πανεπιστημίου Λευκωσίας (UNIC) συμφερόντων της CVC Capital partners, η οποία μεταξύ άλλων έχει εξαγοράσει την ΔΕΗ αλλά και μεγάλες κλινικές στην Ελλάδα. Συνεπώς, είναι φανερό ότι μέσω της διάλυσης των ενιαίων πτυχίων ανά ειδικότητα και την υπερεξειδίκευση τους, τα ιδιωτικά ΑΕΙ έχουν στόχο την παραγωγή αποφοίτων με τόσο περιορισμένα επαγγελματικά δικαιώματα που η μόνη τους δυνατότητα για απορρόφηση θα είναι στις υπόλοιπες εταιρείες του ομίλου χωρίς πραγματική δυνατότητα για διαπραγμάτευση των μισθών τους. Έτσι λοιπόν,το νομοσχέδιο αυτό το μόνο που κάνει είναι να ανοίγει έναν νέο πεδίο κερδοφορίας για τις ίδιες εταιρείες που κατέχουν ήδη μονοπωλιακές θέσεις σε κάθε τομέα παραγωγής στην Ελλάδα, ενώ  η θεωρία του ερχομού μεγάλων ιδιωτικών ΑΕΙ από το εξωτερικό (Yale, Harvard κ.ά) αποδεικνύεται όνειρο θερινής νυκτός.

Την ίδια στιγμή, τα δημόσια πανεπιστήμια υφίστανται τις συνέπειες της χρόνιας υπο-χρηματοδότησης και κουρέματος των αποθεματικών τους, που έχει οδηγήσει στην εγκατάλειψη των κτιριακών υποδομών, τη συρρίκνωση της φοιτητικής μέριμνας σε στέγαση και σίτιση και τη μονιμοποίηση ελαστικών καθεστώτων εργασίας για διοικητικούς και ερευνητές. Υπο-χρηματοδότηση, που έχει ταυτίσει πλέον τη βιωσιμότητα των πανεπιστημίων με τη διαρκή ανάγκη εξασφάλισης πόρων για έρευνα και υποστηρικτικό διδακτικό προσωπικό μέσα από ευρωπαϊκά και ελληνικά προγράμματα χρηματοδότησης, αλλά και την εξάπλωση διδάκτρων στα μεταπτυχιακά προγράμματα.

Άρθρο 16 και συνταγματική εκτροπή

 Το νομοσχέδιο το οποίο έρχεται προς ψήφιση συμβαδίζει απόλυτα με την νεοφιλελεύθερη πολιτική της κυβέρνησης, η οποία απελευθερώνει οποιαδήποτε αγορά στην οποία υπάρχει περιθώριο υπερκερδών από την εγχώρια ολιγαρχία. Ακολουθώντας την προεκλογική της δέσμευση λοιπόν, προσπαθεί να θεσπίσει ιδιωτικά πανεπιστήμια παραβιάζοντας ξεκάθαρα το Άρθρο 16 του συντάγματος, το οποίο επιτάσσει ότι η τριτοβάθμια εκπαίδευση παρέχεται αποκλειστικά από ΝΠΔΔ (Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου) με πλήρη αυτοδιοίκηση. Η ΝΔ λοιπόν, ενισχυμένη από την μεγάλη κοινοβουλευτική της πλειοψηφία, την έλλειψη πραγματικής κοινοβουλευτικής αντιπολίτευσης, αλλά και τον πλήρη έλεγχο της δικαστικής εξουσίας, φέρεται αλαζονικά νιώθοντας παντοδύναμη και καταργώντας δημοκρατικά κεκτημένα και το κράτος δικαίου μην έχοντας κάποια θεσμική απειλή εναντίον της.

Η αντίδραση σε αυτό το νομοσχέδιο εκφράζεται καθαρά από κινηματικές διαδικασίες. Από την πρώτη στιγμή της ανακοίνωσης της πρόθεσης της κυβέρνησης για την εισαγωγή της ιδιωτικής τριτοβάθμιας εκπαίδευσης υπήρξε ένα κύμα αντιδράσεων απέναντι στο νομοσχέδιο. Ακόμα και εν μέσω περιόδου εξεταστικής, οι φοιτητές, υποστηριζόμενοι από το σύνολο της εκπαιδευτικής κοινότητας, αλλά και εργαζόμενους, πραγματοποίησαν μαζικότατες γενικές συνελεύσεις και πορείες σε πανελλαδικό επίπεδο. Η απάντηση της κυβέρνησης σε αυτό το κύμα αντιδράσεων ήταν αντιπροσωπευτική της αντίληψής της για την ζωή και την εκπαίδευση της ελληνικής νεολαίας. Χρησιμοποίησε την κυβερνητική νεολαία της ΔΑΠ η οποία απέτυχε να αναστείλλει τις κινητοποιήσεις, επιστράτευσε την ανελέητη προπαγάνδα εναντίων των κινητοποιήσεων και τον αποκλεισμό της αντιδρώσας άποψης από τα συστημικά ΜΜΕ και τέλος κατέφυγε σε εισαγγελικές και αστυνομικές παρεμβάσεις εναντίων φοιτητών και καθηγητών που δεν συμμορφώνονται με τις κυβερνητικές επιταγές για τηλεξεταστικές. Μπροστά σε όλες αυτές τις αντιξοότητες οι κινητοποιήσεις συνεχίζουν ενωτικά αποκτώντας όλο και μεγαλύτερη ορμή μπροστά στο βαθύτατα ταξικό αίτημα της ισότιμης πρόσβασης στην δημόσια τριτοβάθμια εκπαίδευση.

  • Καμία σκέψη για κατάργηση του Άρθρου 16
  • Καμία εφαρμογή του νομοσχεδίου για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια
  • Αποχή εργαζομένων και φοιτητών/τριών από τηλε-εξεταστικές στις κατειλημμένες σχολές
  • Δημόσια και δωρεάν εκπαίδευση για όλη την κοινωνία

Στηρίζουμε και συμμετέχουμε στην Πανελλαδική Πανεκπαιδευτική κινητοποίηση στις 8 Μαρτίου, στις 12 μ.μ. στα Προπύλαια.