- Η κυβερνητική πρόταση νόμου για τον κατώτατο μισθό παγιώνει την λιτότητα και τους χαμηλούς μισθούς και στο μέλλον.
- Η Ευρωπαϊκή Οδηγία για επαρκείς μισθούς αποτελεί απλώς ευχή και δεν προβλέπει νομικές υποχρεώσεις των κρατών για υλοποίηση της.
Η πρόταση νόμου της κυβέρνησης για τον κατώτατο μισθό αποτελεί άλλο ένα κτύπημα στα εργασιακά δικαιώματα, με δεδομένο ότι προβλέπει την διαμόρφωση του κατώτατου μισθού, από το 2028 και μετά, μέσω μαθηματικού τύπου με βάση τον πληθωρισμό και την παραγωγικότητα της ελληνικής οικονομίας, συνεπώς με βάση την κερδοφορία των μεγάλων επιχειρήσεων!
Συνεχίζεται δηλαδή στο διηνεκές το σημερινό μνημονιακό καθεστώς , το οποίο νομοθετήθηκε με Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου από την συγκυβέρνηση ΠΑΣΟΚ-ΝΔ-ΛΑΟΣ το 2012, μονιμοποιήθηκε από το νόμο Βρούτση της κυβέρνησης Σαμαρά-Βενιζέλου το 2013 και εφαρμόστηκε και από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ.
Ο καθορισμός του κατώτατου μισθού με κυβερνητική απόφαση απορρέει από μνημονιακή δέσμευση για διατήρηση και στο μέλλον χαμηλών μισθών, την οποία έχουν ψηφίσει όλα τα μνημονιακά κόμματα (ΝΔ, ΠΑΣΟΚ,ΣΥΡΙΖΑ κλπ) και για τον λόγο αυτόν αποτελούν πρόκληση προς τους εργαζόμενους οι διακηρύξεις των εκπροσώπων ΠΑΣΟΚ, ΣΥΡΙΖΑ και Ν. Αριστεράς για ανάγκη διαμόρφωσης του κατώτατου μισθού κατόπιν διαπραγματεύσεων μεταξύ εργαζομένων-εργοδοτών, όταν οι ίδιοι ψήφισαν και εφάρμοσαν τα μνημόνια και τους σχετικούς μνημονιακούς νόμους.!
Στο νομοσχέδιο ενσωματώνεται και η Οδηγία 2022/2041 (για επαρκείς κατώτατους μισθούς στην Ευρωπαϊκή Ένωση), η οποία όμως δεν αποτελεί πραγματικά φιλεργατικό κείμενο αλλά ένα ουσιαστικά νεοφιλελεύθερο κείμενο γενικών διακηρύξεων και αρχών, χωρίς δεσμευτικότητα{ για συλλογικές διαπραγματεύσεις και κατώτατο μισθό με βάση τις ανάγκες για αξιοπρεπή διαβίωση των εργαζομένων}, παρέχει απλώς οδηγίες στα κράτη μέλη της ΕΕ να αποφασίσουν τα ίδια για την πολιτική μισθών και την αξιοπρεπή διαβίωση των εργαζομένων.
Εξάλλου στην Ελλάδα δεν έχει κυρωθεί ακόμα, μετά από 54 χρόνια και με ευθύνη όλων των κυβερνήσεων, η 131/1970 ΔΣΕ, που προβλέπει την διαμόρφωση μισθών και ημερομισθίων μέσω ΣΣΕ και ΑΤΑ και η οποία αποτελεί προϋπόθεση της Οδηγίας.!
Με το σχέδιο νόμου όμως η κυβέρνηση δεν υλοποιεί καμία από τις γενικές κατευθύνσεις της Οδηγίας αφού:
- Σύμφωνα με το άρθρο 17 της Οδηγίας η εφαρμογή της έπρεπε να είχε ολοκληρωθεί μέχρι15/11/2024, ενώ το σχέδιο νόμου προβλέπει ότι θα ισχύει από 1/6/2027!.
- Δεν προχωρά ούτε τώρα στην κύρωση τη; 131/1970 ΔΣΕ (για κατώτατους μισθούς και συντάξεις),
- Δεν εφαρμόζει οποιαδήποτε κατεύθυνση (έστω και γενική) της Οδηγίας για αγοραστική δύναμη των κατώτατων μισθών και τιμαριθμική αναπροσαρμογή τους (ΑΤΑ).
Συνολικά το νομοσχέδιο αποτελεί μία επιπλέον πρόκληση από την κυβέρνηση, τα μνημονιακά κόμματα, που υποκριτικά επικαλούνται τα δικαιώματα των εργαζομένων, ενώ έχουν ψηφίσει την κατάργησή τους αλλά και από την ίδια την ΕΕ, που δίνει μόνο γενικές κατευθύνσεις, χωρίς δεσμευτικότητα, ώστε οι κυβερνήσεις να μπορούν να κάνουν ό,τι θέλουν.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι ότι ακόμα και για την αύξηση του κατώτατου μισθού, δεν περιορίζεται μόνο στην ανάγκη αξιοπρεπούς διαβίωσης του εργαζόμενου αλλά θέτει ως προϋπόθεση και τις δυνατότητες της οικονομίας της κάθε χώρας.!
Η Λαϊκή Ενότητα – Ανυπότακτη Αριστερά στηρίζει τις διεκδικήσεις των εργαζομένων και απαιτεί:
- Κατάργηση των μνημονιακών αντεργατικών νόμων και επαναφορά των ελεύθερων συλλογικών διαπραγματεύσεων μεταξύ εργαζομένων και εργοδοτών για τον καθορισμό του κατώτατου μισθού.
- Κατάργηση όλων των περιορισμών, που εμποδίζουν να κηρυχθούν υποχρεωτικές οι κλαδικές συμβάσεις, που υπογράφονται. Επαναφορά της μετενέργειας, της αρχής της ευνοϊκότερης σύμβασης και όλων των ρυθμίσεων, που αποτελούν κατακτήσεις των εργαζομένων.
- Ξεπάγωμα των τριετιών, που έχουν διαγραφεί από το 2012 μέχρι το 2023, με ευθύνη όλων των μνημονιακών κομμάτων.
- Πραγματική σύγκλιση με αναβάθμιση των αποδοχών των εργαζομένων στον Ιδιωτικό και Δημόσιο Τομέα, επαναφορά του 13ου και 14ου μισθού.
Το Γραφείο Τύπου 5.12.2024