Αν και στο επιχειρηματικό γίγνεσθαι, υφίσταται γενικά σημαντική κινητικότητα, συνεχής ρευστότητα, ειδικότερα στον ενεργειακό τομέα, διεθνώς αλλά και στη χώρα μας, οι εξελίξεις είναι ραγδαίες.
Σήμερα, 30/8, όπως πληροφορούμαστε, συγκαλείται Γενική συνέλευση Δημόσια Επιχείρηση Αερίου (ΔΕΠΑ) και λαμβάνεται η απόφαση μεταβίβασης του συνόλου των μετοχών(100%) στην Ιταλική Italgas Απλά, όπως γράφει ο οικονομικός τύπος, η τελετή για το κλείσιμο της συναλλαγής θα γίνει την 1η Σεπτεμβρίου. Η εξαγορά της ΔΕΠΑ ΥΠΟΔΟΜΩΝ, που έχει στον έλεγχο της την Εταιρεία Διανομής Αερίου (ΕΔΑ) Αττικής, την ΕΔΑ Θεσσαλίας- Θεσσαλονίκης – και τη Δημόσια Επιχείρηση Δικτύου Διανομής Αερίου (ΔΕΔΑ), άρα το σύνολο των δικτύων φυσικού αερίου των πόλεων όλης της χώρας από την Italgas, μετά την εξαγορά του Διαχειριστή Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΔΕΣΦΑ) από τη SNAM θα καταστήσει την παρουσία των Ιταλών στην ελληνική αγορά φυσικού αερίου και γενικότερα Ενέργειας, κυρίαρχη. Η Ιταλική SNAM ως γνωστό, έχει πάρει τον έλεγχο του ΔΕΣΦΑ ως κοινοπραξία στην οποία συμμετέχουν η ισπανική Enagas, και η Βελγική Fluxys.
Η τωρινή εξέλιξη, είναι πολύ δυσμενής και αποτυπώνει, όχι μόνο την ιδιωτικοποίηση στρατηγικών επιχειρήσεων, όπως είναι αυτές της Ενέργειας αλλά και τον αφελληνισμό τους.
Οι ενεργειακές επιχειρήσεις δυστυχώς αφελληνίζονται όπως άλλωστε και άλλοι σημαντικότατοι και κρισιμότατοι τομείς της Οικονομίας (πχ χρηματοπιστωτικός και τηλεπικοινωνιακός τομέας).
Την 1η Σεπτεμβρίου λοιπόν, περνά και επίσημα η ΔΕΠΑ Υποδομών στην Italgas αν και η υπογραφή της συμφωνίας αγοραπωλησίας μετοχών (SPA) από τα εμπλεκόμενα μέρη, είχε γίνει στα μέσα του περασμένου Δεκεμβρίου.
Οι Ιταλοί, στη συναλλαγή αυτή παίρνουν τη «μερίδα του λέοντος». Όμως, από δίπλα ακολουθούν και αποκτούν μερτικό και οι «εθνικοί επενδυτές» μας. Με τα ως σήμερα γνωστά, στο φαγοπότι συμμετέχει και ο Όμιλος Κοπελούζου που σύμφωνα με την Καθημερινή, φέρεται να έχει έρθει σε συμφωνία με την Italgas για εξαγορά ποσοστού έως και 20% της ΔΕΠΑ Υποδομών
Αντίθετα το ελληνικό δημόσιο δεν φαίνεται να έχει ιδιαίτερα οφέλη.
Στην είδηση για τη μεταβίβαση των μετοχών της ΔΕΠΑ, γίνεται, ασφαλώς δικαιολογημένα αναφορά στα ΕΛΠΕ, αφού τα ΕΛΠΕ μετέχουν στη ΔΕΠΑ Υποδομών ( ΕΛΠΕ 35 % των μετοχών και ΤΑΙΠΕΔ 65 %)
Όμως, η αναφορά αυτή, συνδέεται για επικοινωνιακούς λόγους με την προβολή της κερδοφορίας των ΕΛΠΕ που δεν μπορούμε να αφήσουμε ασχολίαστη. Απλούστατα, γιατί η κερδοφορία αυτή δεν είναι συνέπεια εξυγίανσης των ΕΛΠΕ και αναπτυξιακών πρωτοβουλιών, όσο αποτέλεσμα των ανατιμήσεων της τελευταίας περιόδου στις τιμές των διυλιστηρίων. Αρκεί να συσχετίσει κάποιος τις τιμές προμήθειας αργού με τις τιμές των διυλιστηρίων, που έχουν εκτιναχτεί στο «Θεό», για να βγάλει ορθά συμπεράσματα
Γίνεται παράλληλα με την ανακοίνωση της παράδοσης της ΔΕΠΑ υποδομών στην Italgas αναφορά σε επενδύσεις 1,1 δισ. στα ελληνικά δίκτυα και γενικά αναπτυξιακά σχέδια και μένει στον καθένα μας το ερωτηματικό, γιατί αυτά δεν θα έπρεπε να είναι το έργο μιας ελληνικής ΔΕΠΑ.
Οι εξελίξεις , λοιπόν αυτές, φέρνουν στη επικαιρότητα τη δική μας προσέγγιση και πρόταση. Επιμένουμε, επειδή ο ενεργειακός τομέας είναι στρατηγικός με τεράστιο ρόλο στην εθνική οικονομία και στην τσέπη των καταναλωτών, να τεθεί ως πρώτης προτεραιότητας ο ουσιαστικός αν όχι ο καθολικός δημόσιος έλεγχος των στρατηγικής σημασίας ενεργειακών επιχειρήσεων ΔΕΗ, ΔΕΔΔΗΕ, ΔΕΠΑ, ΔΕΣΦΑ, ΕΛΠΕ και αξιοποίησή τους με βάση ‘ένα εθνικό ενεργειακό σχεδιασμό.