Ναυπηγεία Σκαραμαγκά ένα διαρκές έγκλημα (του Νίκου Γεωργακάκη)

0

Ναυπηγεία Σκαραμαγκά ένα διαρκές έγκλημα

Νίκου Γεωργακάκη

Ιστορικό των Ναυπηγείων.

Τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά έχουν περάσει τις τελευταίες δεκαετίες από σαράντα κύματα και έχουν δεινοπαθήσει με όλες τις κυβερνήσεις.

  • Υπήρξε περίοδος που τα Ναυπηγεία  αυτά,  γνώρισαν σημαντική  ανάπτυξη,  συγκεκριμένα τις δεκαετίες  του ’60 και του ’70.και ως  το 1980, αλλά στη συνέχεια  παρά το  αξιόλογο δυναμικό και τις δυνατότητές τους, πήραν την κάτω βόλτα, αφού  η παρατεταμένη ναυτιλιακή κρίση σε συνδυασμό με την απαξίωσή τους έπληξε σημαντικά  τις δραστηριότητές τους.
  • Απαξίωση που έχει την σφραγίδα και της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ αλλά και του ΣΥΡΙΖΑ που ασκεί σήμερα μια υποκριτική κριτική, εστιάζοντας στο τίμημα της εξαγοράς και όχι στην επιλογή της Ιδιωτικοποίησης  και χωρίς αναφορά την υποβάυμιση που βαραίνει όλα τα κόμματα και οδήγησε σε αυτήν με αποτέλεσμα ο υπουργος Σταϊκούρας να  δίνει τα εύσημα στον ΣΥΡΙΖΑ που άνοιξε το δρόμο της ιδιωτικοποίησης
  • Η ουσία είναι πως δεν  υπήρξε σχεδιασμένη αναπτυξιακή πολιτική του κλάδου των Ναυπηγείων και την  περίοδο μετά το 80 συντελείται ένα διαρκές έγκλημα κατά της εθνικής οικονομίας, των ναυπηγείων, της κοινωνίας και των εργαζόμενων.

Οι κατά καιρούς κυβερνήσεις είναι καταδικαστέες, γιατί δεν αξιοποίησαν  τα πλεονεκτήματα και τις δυνατότητες που παρέχουν  τα ναυπηγεία, ώστε με βάση αυτά να σχεδιάσουν και να κατευθύνουν  την αναπτυξιακή τους πορεία Δεν στάθηκαν ικανές να διαμορφώσουν και να προωθήσουν μια αναπτυξιακή πορεία του ναυπηγικού κλάδου γενικά και ειδικότερα των ναυπηγείων Σκαραμαγκά. Υπήρξαν απλοί τροχονόμοι, παρακολουθώντας απλά, τα σχέδια όσων   ενδιαφέρθηκαν για τα ναυπηγεία,

Τα ναυπηγεία μετά το  1985,που διακόπηκε η λειτουργία τους, παραδόθηκαν από τον ιδρυτή τους Σταύρο Νιάρχο στο δημόσιο, μέσω της ΕΤΒΑ με την συμβιβαστική ιδιοκτησιακή φόρμουλα (51% ΕΤΒΑ-49% εργαζόμενοι)..

Η σημερινή κυβέρνηση που επιχειρεί και πάλι να «σώσει» τα ναυπηγεία προκήρυξε πέρυσι το καλοκαίρι διαγωνισμό όπου πλειοδότησε ο εφοπλιστής Προκοπίου. Υπήρξαν όμως ενστάσεις, από τους προηγούμενους ιδιοκτήτες, την Prininvest των αδερφών Safa, Γάλλων  επιχειρηματιών με  καταγωγή από Λίβανο που αμφισβητούν γνησιότητα και διαφάνεια του διαγωνισμού .

Ο Γιώργος Προκοπίου- ο νέος ιδιοκτήτης- αναφέρεται ως ένας δυναμικός επιχειρηματίας με στόλο 19 πλοίων μεταφοράς LNG, και διάφορα ήδη σχέδια και οράματα (πχ συμφωνία για τη ναύλωση από τη γερμανική κυβέρνηση δύο πλωτών μονάδων Αποθήκευσης και Επαναεριοποίησης (FSRU), επένδυση στα ναυπηγεία Σκαραμαγκά, μεγάλο πρόγραμμα ναυπηγήσεων  τεράστιο χαρτοφυλάκιο στο real estate, επενδύσεις σημαντικού μεγέθους που μπορεί να δημιουργήσουν περίπου  1.600 θέσεων εργασίας. κλπ

Λόγω κυβερνητικής στάσης πιθανά να μην έχουμε εμπλοκή, και η λύση Προκοπίου να είναι οριστική, όμως εμείς θεωρούμε ότι θα πρέπει να υπάρξει μια άλλη πορεία για το ναυπηγείο και συνοπτικά έχουμε την εξής προσέγγιση.

  • Η χώρα, δεν επιτρέπεται να μην έχει τουλάχιστον ένα ναυπηγείο κάτω από δημόσιο έλεγχο ώστε να καλύπτει τις ανάγκες της άμυνας της όπως και το στόχο δημόσιας ακτοπλοϊας για άγονους προορισμούς. Επιβάλλεται λοιπόν , επανεκκίνηση των ναυπηγείων χωρίς την επανάληψη αποτυχημένων πολιτικών του  παρελθόντος και   λαμβάνοντας υπόψη τις εμπειρίες αυτές
  • Τα ναυπηγεία της χώρας μας πρέπει και μπορούν να διαδραματίσουν κυρίαρχο ρόλο στην βιομηχανική ανάπτυξη της χώρας και γενικότερα στη οικονομική της ανάπτυξη
  • Στην κατεύθυνση αυτή κρίσιμη επιλογή, πρέπει να είναι η δημιουργία Ενιαίου Δημόσιου Φορέα Ναυπηγο- κατασευαστικής-επισκευαστικής Βιομηχανίας, ο οποίος θα στοχεύει στο σχεδιασμό πολιτικών ανάπτυξης του κλάδου, στη συντήρηση, τον εκσυγχρονισμό και την επέκταση των υποδομών, καθώς και στην εξυπηρέτηση των αναγκών της ελληνικής ακτοπλοΐας, της ποντοπόρου ναυτιλίας, του πολεμικού ναυτικού και άλλων κλάδων της μεταποίησης που δεν συνδέονται με τη ναυτιλία.
  • Ίσως να ακούγεται φάλτσα, λίγο μετά τον διαγωνισμό να τίθεται θέμα εθνικοποίησης των Ναυπηγείων. Όμως είναι αναγκαίος ο στόχος αυτός, ώστε έχοντας τα ναυπηγεία αυτά σαν βάση  να σχεδιαστεί και να προωθηθεί  μία εθνική πολιτική ανασυγκρότησης της Ναυπηγικής βιομηχανίας Αυτό επιτάσσουν οι ιδιαιτερότητες της χώρας μας (ναυτιλία της, έμπειρο ανθρώπινο δυναμικό, αξιοποίηση ενεργειακών αναγκών) και η γενικότερη παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας

Εκκρεμότητες- Αναπτυξιακή προοπτική.

Αποτελεί σημαντική αναγκαιότητα να αντιμετωπιστούν χρονίζουσες για τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά εκκρεμότητες.

  • Αναγκαιότητα, ένα ενιαίο Ναυπηγείο με όλες του τις επιχειρηματικές μονάδες. Για να κατασκευάζει τρένα, συστήματα αιολικής ενέργειας, βαριές βιομηχανικές μεταλλικές κατασκευές και κάθε άλλο κοινωνικό αγαθό για τις ανάγκες της χώρας μας.
  • Κυβερνητική παρέμβαση, ώστε να αρθούν όλες ανεξαιρέτως οι απαγορεύσεις από την Ε.Ε., και  να έχουν τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά πλήρη παραγωγική δραστηριότητα. Να κατασκευάζουν και να επισκευάζουν πλοία – υποβρύχια πολεμικά, πλοία εμπορικά, εγχώρια και ξένα.  Να δουλέψει και η ΝΕΖ με το άνοιγμα των δεξαμενών του Σκαραμαγκά.
  • Ολοκλήρωση εργασιών για παράδοση  6 υποβρύχιων (3+3) στο Πολεμικό Ναυτικό στα ισχύοντα τελευταία χρονοδιαγράμματα.
  • Να καταβληθούν τα δεδουλευμένα από 1-5-2009 στους εργαζόμενους του Τροχαίου Υλικού, να αναγνωρισθεί η εργασιακή τους σχέση την «ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΝΑΥΠΗΓΕΙΑ ΑΕ» και να συνεχίσουν να δουλεύουν με τα ίδια δικαιώματα όπως όλοι οι υπόλοιποι εργαζόμενοι του ναυπηγείου και να πληρώνονται από τους ίδιους οικονομικούς πόρους.
  • Να υπάρξει συνεργασία των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, με ΟΣΕ ώστε να τακτοποιηθούν και να κλείσουν όλες οι εκκρεμότητες με τις προγραμματικές συμφωνίες και αξιώσεις προς τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά.
  • Αντιμετώπιση με εκκρεμότητες των 160 εργαζόμενων στο τροχαίο υλικό παρέμεναν για πολλά χρόνια απλήρωτοι και οι οποίοι αναμένουν ορισμό νέας δικασίμου  το 2022 στον Άρειο Πάγο μετά την θετική εισήγηση του ΔΕΚ (Δικαστηρίου Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων)
  • Εκκρεμότητες νομοθετικών αλλαγών (πχ του Ν.3885/10 με τροποποίησή του στην Βουλή, για να κλείσουν όλα τα ανοικτά ζητήματα που δεν προβλέφθηκαν» και που έχουν προκαλέσει τα υφιστάμενα προβλήματα:
  • Η εκκρεμότητα για τις 2/12/2022, της δίκης στο 3μελές Εφετείο κακουργημάτων Αθήνας της πρώην ηγεσία της Thyssen  για  δόλια χρεωκοπία του τροχαίου υλικού.

Ο ρόλος των εργαζομένων, Ουσιαστικές οι παρεμβάσεις του συνδικαλιστικού κινήματος

Αν και δεν έλειψαν και οι αρνητικές περίοδοι, δεν πρέπει να μην αναφέρουμε το θετικό ρόλο των εργαζομένων σε διάφορες κρίσιμες στιγμές, που ήταν καθοριστικός για την επιβίωση των Ναυπηγείων

  • Σε αντίξοο περιβάλλον, κράτησαν ζωντανά τα ναυπηγεία.  Αν και απλήρωτοι από τους ιδιώτες ολοκλήρωσαν τα προγράμματα του Πολεμικού Ναυτικού.

 

Αριστερή -Αναπτυξιακή στόχευση, άμεσοι  και γενικότεροι  στόχοι για ναυπηγεία Σκαραμαγκά.

Με δεδομένο ότι ο νησιώτικος χαρακτήρας της χώρας προϋποθέτει  μια διευρυμένη, αξιόπλοη και σύγχρονη ακτοπλοΐα

  • Ο Ελληνόκτητος εμπορικός στόλος είναι από τους μεγαλύτερους παγκοσμίως,
  • Έχουν επείγοντα χαρακτήρα οι αμυντικές ανάγκες της χώρας μας για συντήρηση, επισκευή και κατασκευή πλοίων για το Πολεμικό Ναυτικό.
  • Η χώρα δεν επιτρέπεται να μην έχει τουλάχιστον ένα ναυπηγείο κάτω από δημόσιο έλεγχο ώστε να καλύπτει τις ανάγκες της άμυνας της
  • Τα ναυπηγεία της χώρας μας πρέπει και μπορούν να διαδραματίσουν γενικότερο ρόλο στην βιομηχανική ανάπτυξη της χώρας και στη γενικότερη οικονομική της ανάπτυξη
  • Βασική στόχευση πρέπει να είναι η ικανοποίηση των αναγκών της χώρας και όχι κάποιων ιδιωτικών συμφερόντων.
  • Δημιουργία Ενιαίου Δημόσιου Φορέα Ναυπηγο-κατασευαστικής-επισκευαστικής Βιομηχανίας, για τον σχεδιασμό πολιτικών ανάπτυξης του κλάδου, στη συντήρηση, τον εκσυγχρονισμό και την επέκταση των υποδομών, καθώς και στην εξυπηρέτηση των αναγκών της ελληνικής ακτοπλοΐας, της ποντοπόρου ναυτιλίας, του πολεμικού ναυτικού και άλλων κλάδων της μεταποίησης που δεν συνδέονται με τη ναυτιλία. Μέσο η εξαγορά και ο δημόσιος έλεγχο των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, Με βάση αυτά  χάραξη και προώθηση  μίας εθνικής πολιτικής ανασυγκρότησης της Ναυπηγικής βιομηχανίας
  • Αξιοποίηση των Ναυπηγείων σε πλήρη παραγωγική δραστηριοποίηση σε πολλούς τομείς (πχ Να κατασκευάζονται και να επισκευάζονται πλοία – υποβρύχια, πολεμικά πλοία, εμπορικά, εγχώρια και ξένα.  Να δουλέψει και η ΝΕΖ με το άνοιγμα των δεξαμενών του Σκαραμαγκά
  • Δραστηριοποίηση με όλες τις επιχειρηματικές του μονάδες.  Για να παράγονται τρένα, συστήματα αιολικής ενέργειας, βαριές βιομηχανικές μεταλλικές κατασκευές και κάθε άλλο κοινωνικό αγαθό για τις ανάγκες της χώρας μας)
  • Διασφάλιση όλων των θέσεων εργασίας και εκκρεμοτήτων με τους εργαζόμενους.
  • Η διάσωση της τεράστιας τεχνογνωσίας και η μετάδοση της στις επόμενες γενιές. Επαναλειτουργία των σχολών που έκλεισαν για την εκπαίδευση νέων εργατοτεχνιτών.