Άδωνις Γεωργιάδης και πάταξη της αισχροκέρδειας

0
Άδωνις Γεωργιάδης και πάταξη της αισχροκέρδειας

Νίκου Γεωργακάκη

Σε μια στιγμή που οι τιμές των καυσίμων έχουν φτάσει στον «Θεό» και η απόγνωση του κόσμου είναι απέραντη, ο αρμόδιος υπουργός Άδωνις Γεωργιάδης  θεωρεί κατάλληλη τη στιγμή να βγει να εφησυχάσει την κοινή γνώμη ότι οι υπηρεσίες του λειτουργούν ομαλά και αποτελεσματικά . Στις  δηλώσεις του, τονίζει πως «Είμαστε καθημερινά, όλη την ημέρα, πάνω από τα προβλήματα των Ελλήνων πολιτών» και πως «εντείνονται οι έλεγχοι για την πάταξη της αισχροκέρδειας»

Όπως αναφέρει: «αναγνωρίζει  τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι πολίτες»,  Κατά τη γνώμη μου, στην πράξη φαίνεται να νοιάζεται  για τους ισχυρούς του κλάδου των καυσίμων και όχι για τα ελληνικά νοικοκυριά. Στην πράξη  μόνο αυτούς δεν θέλει  να θίξει. Αν και με τις δηλώσεις του δηλώνει  πρόθεση να ελέγξει όλο το πετρελαϊκό κύκλωμα για παραβατικές  συμπεριφορές, στην πράξη  βλέπουμε  ότι παραβάσεις  εντοπίζονται   μόνο στα βενζινάδικα και όχι σε εμπόρους καυσίμων και διυλιστήρια. Άραγε τυχαίο?

Κατά τη γνώμη μου, θα ήθελα να διαψευστώ, ο κ Γεωργιάδης δεν θέλει να θίξει τα ισχυρά συμφέροντα του κλάδου –τους δύο ισχυρούς ομίλους και τους μεγαλεμπόρους – αφού η κυβέρνηση του αυτά τα συμφέροντα υπηρετεί.

Παρά τις δηλώσεις όμως Γεωργιάδη, η σημερινή κυβέρνηση –βεβαίως δεν απαλλάσσονται οι προηγούμενες – ούτε θέλει, ούτε μπορεί να εναντιωθεί με τα ισχυρά συμφέροντα του κλάδου  όπου κυριαρχούν οι όμιλοι Λάτση,  Βαρδινογιάννη στη διύλιση και μαζί με αυτούς  ακόμη μερικές ακόμη ισχυρές εταιρίες στην εμπορία καυσίμων

Επομένως, η κυβέρνηση, στις  μικρομεσαίες επιχειρήσεις του κλάδου εντοπίζει τις παραβάσεις και εκεί επιβάλλει πρόστιμα. Φυσικά εμείς δεν στηρίζουμε παραβατικές  συμπεριφορές  καμιάς επιχείρησης, αλλά δεν μπορούμε να μην επισημάνουμε μια πολιτική διακρίσεων σε όφελος των ισχυρών.

Η πραγματικότητα των ελέγχων δεν επιβεβαιώνει τον υπουργό Γεωργιάδη, και  αυτή  αποτυπώνεται στην  διαχρονική μείωση του ελεγκτικού μηχανισμού της κυβέρνησης, του αριθμού των  ελέγχων διαχρονικά και επίσης  των κυρώσεων και των τελικών προστίμων που επιβάλλονται. Όλα αυτά, αποδεικνύουν, την έλλειψη βούλησης για πραγματική πάταξη της αισχροκέρδειας.

Αν η εικόνα είναι διαφορετική, τότε ας την παρουσιάσει η κυβέρνηση. Ας αποδείξει πως τεκμηριώνει την πολιτική βούληση να αυξήσει τους ελέγχους και να πατάξει την αισχροκέρδεια.

Ας μας αναφέρει αναλυτικά για την ποσοτική και ποιοτική λειτουργία των αρμόδιων υπηρεσιών καθώς και την δράση και αποτελεσματικότητα της επιτροπής Ανταγωνισμού

Αν η κυβέρνηση  ήθελε ουσιαστικό έλεγχο του κυκλώματος,  θα ξεκινούσε από τον έλεγχο τιμών εισροής και εκροής των διυλιστηρίων (341 εκατ. ευρώ διαμορφώθηκαν τα κέρδη των ΕΛΠΕ για το 2021, 202 εκατ. ευρώ για την Motor Oil), θα πήγαινε στα κέρδη των εταιριών και στη συνέχεια στα πρατήρια. Θα έθετε κανόνες μείωσης της επιβάρυνσης των καταναλωτών. Ταυτόχρονα θα μείωνε τον ΦΠΑ και τους ειδικούς φόρους κατανάλωσης στα καύσιμα με ένα ευέλικτο σύστημα που θα σταθεροποιούσε χαμηλά τις τιμές.. Τι νόημα έχουν οι πανηγυρισμοί από ένα στοχευόμενο έλεγχο στο  2,5% των πρατηρίων (137 σε σύνολο 5.500);

Επιπλέον, πως είναι δυνατόν να επιβάλλεται ποσοτικό πλαφόν στους βενζινοπώλες και να αφήνεται ταυτόχρονα ποσοστιαία προμήθεια στις τράπεζες ανάλογα με την αύξησης της τιμής; «ΔΕΝ ΑΝΤΕΧΟΥΜΕ ΑΛΛΟ» είναι η φωνή απόγνωσης των μικρομεσαίων επιχειρήσεων του κλάδου.