Τα τεράστια προβλήματα, που δημιουργήθηκαν λόγω της πρόσφατης κακοκαιρίας, και η ταλαιπωρία χιλιάδων πολιτών ανέδειξαν τις καταστροφικές συνέπειες των αντικοινωνικών πολιτικών, που εφαρμόστηκαν από όλες τις κυβερνήσεις στα χρόνια του μνημονίου, και συνεχίζονται και εντείνονται από τη σημερινή κυβέρνηση της ΝΔ. Δηλαδή, των ιδιωτικοποιήσεων, της εκχώρησης δημόσιων οργανισμών, επιχειρήσεων, οδικών αρτηριών κτλ. στα ιδιωτικά συμφέροντα, της διάλυσης των δημόσιων υπηρεσιών κοινωνικής και πολιτικής προστασίας, της διάθεσης δημόσιων πόρων όχι σε αυτούς τους τομείς, αλλά για νέα προκλητικά προνόμια στο κεφάλαιο, για υπέρογκους στρατιωτικούς εξοπλισμούς, που δεν υπηρετούν τις πραγματικές αμυντικές ανάγκες της χώρας, για ενίσχυση δυνάμεων καταστολής.
Η παταγώδης αποτυχία της λεγόμενης ιδιωτικής πρωτοβουλίας (Αττική οδός, ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ενέργεια) για την αντιμετώπιση της κακοκαιρίας γκρέμισε το νεοφιλελεύθερο δόγμα της θεοποίησής της και της ταυτόχρονης συκοφάντησης του δημοσίου τομέα. Αποδείχτηκε ότι η εμμονή της κυβέρνησης Μητσοτάκη για “λιγότερο, αλλά επιτελικό, κράτος” και για ξεπούλημα του δημοσίου και κοινωνικού τομέα είναι μια πολιτική, που ευνοεί τα κέρδη των μεγαλοεπιχειρηματιών, αλλά δεν μπορεί να προστατεύσει αποτελεσματικά τα λαϊκά στρώματα στις πανδημίες, κακοκαιρίες, πυρκαγιές και σεισμούς, όταν δηλαδή κινδυνεύει η εργασία, η υγεία, η περιουσία και η ίδια η ζωή τους.
Μέσα σε λίγες ώρες, στην πρόσφατη κακοκαιρία, παρότι η κυβέρνηση, οι αρμόδιες υπηρεσίες πολιτικής προστασίας και οι ιδιωτικές επιχειρήσεις, που εκμεταλλεύονται τις μεγάλες οδικές αρτηρίες, είχαν έγκαιρα ενημερωθεί για την έναρξή της από την αρμόδια μετεωρολογική υπηρεσία, έκλεισαν η Αττική Οδός και βασικοί δρόμοι στην Αθήνα και χιλιάδες πολίτες εγκλωβίστηκαν σε αυτούς για πολλές ώρες σε συνθήκες παγετού. Επίσης, τραίνα ακινητοποιηθήκαν μέσα στο χιόνι, εκατοντάδες πολίτες εγκλωβίστηκαν για ώρες σε αυτά, με ορισμένους μάλιστα από αυτούς να τραυματίζονται και να παραμένουν αβοήθητοι, χωρίς υγειονομική περίθαλψη. Μεγάλα νοσοκομεία στην Αθήνα παρέμειναν απροσπέλαστα ακόμη και σε ασθενείς, που είχαν προγραμματισμένα χειρουργεία και αιμοκαθάρσεις. Μεγάλες περιοχές της Αττικής έμειναν για ώρες, ακόμα και για ημέρες, χωρίς ηλεκτρικό ρεύμα, μέσα στο κρύο.
Σε ότι αφορά την Αττική Οδό και την ταλαιπωρία σε αυτή χιλιάδων πολιτών, θα ήθελα να επισημάνω ότι:
– Η εκμετάλλευσή της εκχωρήθηκε πριν από χρόνια σε ιδιωτική εταιρεία με λεόντεια σύμβαση σε βάρος του ελληνικού δημοσίου και των εκατομμυρίων χρηστών της, από τους οποίους εισπράττει υψηλά διόδια, χωρίς να παρέχει επαρκείς υπηρεσίες. Και μάλιστα, χωρίς να επιτρέπει την ελεύθερη διέλευση, χωρίς να πληρώνουν διόδια, ούτε καν των συμπολιτών μας των ΑμεΑ, σε αντίθεση με ότι συμβαίνει σε όλους τους υπόλοιπους δρόμους της χώρας μας.
– Η Αττική Οδός κατασκευάστηκε, κυρίως, με χρηματοδότηση του Δημοσίου, δηλαδή του ελληνικού λαού. Τα χρήματα, που διέθεσε η ιδιωτική εταιρεία, που την εκμεταλλεύεται, σε μεγάλο βαθμό προέρχονται από δάνεια, που της δόθηκαν από τράπεζες, με εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου. Αυτή εισπράττει τα τεράστια κέρδη.
-Λόγω των χαριστικών ρυθμίσεων της σύμβασης η εταιρεία ζήτησε και έλαβε αποζημίωση από το Δημόσιο δεκάδων εκατομμυρίων, λόγω μειωμένης διέλευσης οδηγών κατά την διάρκεια της καραντίνας, όπως επίσης ζήτησε αποζημίωση επειδή με εντολή της κυβέρνησης έκλεισε η Αττική Οδός κατά την διάρκεια της περσινής χιονόπτωσης.
– Η πολυδιαφημισμένη αποζημίωση των 2000 ευρώ σε όσους εγκλωβίστηκαν στην Αττική Οδό είναι εμπαιγμός. Δεν είναι, ακόμα, σαφείς ούτε καν οι προϋποθέσεις καταβολής της και οδηγεί και σε μία άλλη μία ταλαιπωρία όσους και όσες ταλαιπωρήθηκαν από τον εγκλωβισμό τους σε αυτή την ημέρα της χιονοθύελλας. Ανακοινώθηκε για να κουκουλώσει τις ευθύνες της κυβέρνησης και της ιδιωτικής εταιρείας, ώστε η πρώτη να συνεχίσει απρόσκοπτα την διαδικασία της νέας παραχώρησής της σε ιδιωτική εκμετάλλευση, που προβλέπεται να διαρκέσει για άλλα 25 χρόνια.
Ο ΣΥΡΙΖΑ και ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ, εξαντλούν την κριτική τους στην κυβέρνηση μόνο επί των προσώπων και επί της διαχειριστικής ικανότητάς τους και όχι επί της ουσίας της κυβερνητικής πολιτικής, γιατί έχουν αποδεχθεί τις μνημονιακές δεσμεύσεις και εφάρμοσαν ως κυβερνήσεις το νεοφιλελεύθερο δόγμα της για ιδιωτικοποιήσεις των δημόσιων υποδομών και επιχειρήσεων.
Το παιχνίδι αυτό στις πλάτες του λαού πρέπει να τελειώσει. Επιβάλλεται η υπεράσπιση, κατοχύρωση και επανάκτηση του δημόσιου χαρακτήρα και της δημόσιας ιδιοκτησίας στις μεγάλες οδικές αρτηρίες, στις στρατηγικές υποδομές και στις πρώην δημόσιες επιχειρήσεις της χώρας.
Οι αγώνες, που δόθηκαν για την κατάργηση των διοδίων, για τη μη παραχώρηση σε ιδιώτες της εκμετάλλευσης των εθνικών οδών, για να μην ξεπουληθούν τα λιμάνια, τα αεροδρόμια η ΔΕΗ, ο ΟΤΕ, ο ΟΣΕ κτλ. σε κερδοσκοπικά ιδιωτικά συμφέροντα, πρέπει να συνεχιστούν με μεγαλύτερη ένταση, ενότητα και μαζικότητα και με πιο αποτελεσματικό σχεδιασμό. Μόνο έτσι θα μπορέσουμε να πάρουμε πίσω τις ζωές μας και να προστατεύσουμε και αναβαθμίσουμε, την υγεία, την ασφάλειά μας έναντι ακραίων καιρικών φαινόμενων, το περιβάλλον, την εργασία και την αγοραστική δύναμη των εισοδημάτων μας.
Δημήτρης Στρατούλης
στέλεχος ΛΑΙΚΗΣ ΕΝΟΤΗΤΑ
π. Βουλευτής και Υπουργός