Eurostat: “Πρωταθλητές” στην ακρίβεια οι ιδιώτες πάροχοι τηλεπικοινωνιών στην Ελλάδα

0

του Στέλιου Κυδωνάκη *

Τις ακριβότερες τηλεπικοινωνίες στην Ευρωπαϊκή Ένωση είχε η Ελλάδα το 2018, σύμφωνα με στοιχεία της Eurostat [πηγή]. Συγκεκριμένα οι Έλληνες είναι αναγκασμένοι να ξοδεύουν για τηλεπικοινωνίες 57,6% πάνω από την αντίστοιχη μέση δαπάνη στις χώρες της ΕΕ, ενώ η τάση σε σχέση με τα έτη 2016 και 2017 είναι αυξητική! Επίσης σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat [πηγή], για τις δαπάνες των νοικοκυριών ως ποσοστό του ακαθάριστου εγχώριου προϊόντος (ΑΕΠ), όσον αφορά στις τηλεπικοινωνίες, η Ελλάδα είναι στην τρίτη υψηλότερη θέση σε όλη την Ευρώπη και δεύτερη στην ΕΕ, πίσω από Σερβία και Βουλγαρία. Επειδή τα ΜΜΕ τα τελευταία χρόνια έχουν επιδοθεί σε μια άνευ προηγουμένου επιχείρηση χειραγώγησης της κοινής γνώμης και εξωραϊσμού του τηλεπικοινωνιακού μοντέλου που επιβλήθηκε στη χώρα και επειδή η ψευδής συνείδηση που επιβάλλεται, ότι το ακραίο νεοφιλελεύθερο μοντέλο ιδιωτικοποίησης που ακολούθησε η χώρα είχε ευεργετικά αποτελέσματα για την ελληνική οικογένεια, μπαίνουμε στον πειρασμό να σχολιάσουμε:

1)Την δεκαετία του 1990 η νεοφιλελεύθερη αφήγηση ισχυρίζονταν ότι η κατάργηση του κρατικού μονοπωλίου στις τηλεπικοινωνίες και η δημιουργία “ανταγωνισμού” έστω και με το «στανιό», θα είχε ως προφανές αποτέλεσμα την πτώση των τιμών! Η καλύτερη απάντηση στο νεοφιλελεύθερο αφήγημα είναι οι παραπάνω μετρήσεις της Eurostat.

2) Στα τέλη της ίδιας δεκαετίας και ενώ είχαν αφαιρέσει από τον πρώην δημόσιο ΟΤΕ το δικαίωμα να καθορίζει τις τιμές του και να ορίζει πως θα διαχειρίζεται το ιδιόκτητο δίκτυό του, έλεγαν ότι η «ανεξάρτητη» ρυθμιστική αρχή (ΕΕΤΤ), θα βοηθήσει μέσω του ανταγωνισμού «μαϊμού», στην πτώση των τιμών. Στην κρίση σας το αποτέλεσμα….

3) Δεν έφτανε που με τις υποδομές του δημόσιου ΟΤΕ, άρα με τα λεφτά των Ελλήνων φορολογουμένων, δημιουργήθηκε “ανταγωνισμός”, οι Ευρωπαϊκές αρχές, απαίτησαν από τις Ελληνικές κυβερνήσεις να ιδιωτικοποιήσουν πλήρως την δημόσια τηλεπικοινωνιακή εταιρία. Σε καμιά άλλη ευρωπαϊκή χώρα δεν αφαιρέθηκε το δικαίωμα να ασκεί τηλεπικοινωνιακή πολιτική παρά μόνο στην Ελλάδα. Ως εκ τούτου ο ΟΤΕ που δεν γινόταν να ανήκει στον Ελληνικό δημόσιο πουλήθηκε στο Γερμανικό δημόσιο γιατί ως γνωστό το Ελληνικό δημόσιο, όχι όμως και το Γερμανικό, δεν μπορεί να είναι καλός επιχειρηματίας !!! …Στην κρίση σας το αποτέλεσμα….

4) Πριν λίγες μέρες δημοσιεύθηκαν τα οικονομικά αποτελέσματα του ΟΤΕ [πηγή] για το 2019. Κανονικά η ανακοίνωσή τους θα έπρεπε να αξιολογηθεί ως πρώτου μεγέθους πολιτικοοικονομικό σκάνδαλο! Η κερδοφορία την οποία επιτυγχάνει η Deutsche Telekom στην πλάτη των γονατισμένων από την κρίση Ελληνικών νοικοκυριών αλλά και των εργαζομένων του, είναι σκανδαλώδης. Σταχυολογούμε: Η χρηματιστηριακή αξία του ΟΤE που ήταν 1,4 δισ. ευρώ στα τέλη του 2011, σήμερα φτάνει τα 6,8 δισ. ευρώ, είναι δηλαδή σχεδόν πενταπλάσια. Η μετοχή του ΟΤE έχει αυξηθεί κατά 402%, ποσοστό που αποτελεί και την καλύτερη επίδοση μεταξύ των μετοχών του κλάδου στην Ευρώπη. Μάλιστα στην πρόσφατη έκθεση της Citi αναφέρεται πως ο OΤE ανακοίνωσε για το 2019 τα καλύτερα οικονομικά αποτελέσματα που έχει παρουσιάσει εταιρεία τηλεπικοινωνιών της Ευρώπης εδώ και πολλά χρόνια, με εκτίμηση πως η μετοχή του οργανισμού έχει περιθώριο ανόδου 45%. Την ίδια στιγμή ο καθαρός δανεισμός του ΟΤΕ έπεσε κατά 85%, το Προσαρμοσμένο EBITDA έφτασε στα 1364,1 εκατ. €, τα προσαρμοσμένα κέρδη, μετά τα δικαιώματα μειοψηφίας, φτάνουν τα €123,5 εκατ. αυξημένα κατά 133% τα ενοποιημένα έσοδα του Ομίλου OTE παρουσίασαν αύξηση 7%. Τέλος αναμένεται διανομή μερίσματος ποσού 0,55 Ευρώ ανά μετοχή ή συνολικού ποσού €258,6 εκατ. [πηγή] Αντίστοιχα οικονομικά αποτελέσματα ανακοίνωσε πρόσφατα η Vodafone ενώ αναμένονται και τα αντίστοιχα της Wind.

5) Εκτός από την απομύζηση των πελατών του, ο ΟΤΕ επί δεκαετίες υπερεκμεταλλεύεται και το προσωπικό του. Συγκεκριμένα το κόστος μισθοδοσίας προσωπικού έπεσε κατά 52% από το 2010 έως το 2019. Στα δελτία τύπου του ΟΤΕ, διαβάζει κανείς: ο όμιλος «μείωσε με κοινωνικά υπεύθυνο τρόπο, δηλαδή με τα προγράμματα εθελουσίας, το προσωπικό και το ανανέωσε, προσφέροντας εργασία σε ταλαντούχους νέους». Έτσι περιγράφουν την δουλειά που δίνουν στην νέα γενιά, στα σύγχρονα εργασιακά κάτεργα, γνωστά και ως Call Centers. Τέλος ο CEO του ΟΤΕ δηλώνει «καρφώνοντας» και τους συνεργάτες του στην ΟΜΕ-ΟΤΕ: Η νέα ΣΣΕ μας δίνει τη δυνατότητα να παραμείνουμε βιώσιμοι και ανταγωνιστικοί (sic).

Από τα παραπάνω στοιχεία προκύπτει αβίαστα η ανάγκη για την δημιουργία ενός πλατιού κινήματος που θα στηρίζεται σε μαζικούς φορείς (συνδικάτα, συλλογικότητες ανέργων και συνταξιούχων, καταναλωτικές οργανώσεις πολιτών, πολιτικές οργανώσεις κ.α.) και θα διεκδικήσει από κυβέρνηση, εταιρείες και «ρυθμιστική αρχή» να σταματήσει επιτέλους το ξεζούμισμα των ελληνικών νοικοκυριών από τις εναρμονισμένες πρακτικές καρτέλ των Cosmote, Vodafone, Wind κλπ. Να μειωθούν στο μισό τα τιμολόγια των εταιρειών και να δημιουργηθούν κοινωνικά τιμολόγια για νέους, άνεργους, χαμηλά αμειβόμενους εργαζόμενους και συνταξιούχους, άπορους κλπ.

* Ο Στέλιος Κυδωνάκης είναι μέλος της ΚΕ του Αριστερού Ρεύματος