Τα μαθήματα από την πρόσφατη κακοκαιρία
Όταν η νεοφιλελεύθερη ΝΔ αναγκάζεται να κατηγορήσει την ιδιωτική ΑΚΤΩΡ
του Νίκου Γεωργακάκη
25/1/22
Παρακολουθήσαμε χτες το χάος που προκλήθηκε από την πλήρη αδυναμία κυβέρνησης και κρατικού μηχανισμού να αντιμετωπιστεί το χάος στην Αττική Οδό που διαχειρίζεται η εταιρία «Αττική Οδός» ιδιοκτησίας της εταιρίας ΑΚΤΩΡ στην οποία έχει παραχωρηθεί ως το 2024.
Έτσι, έχουμε σήμερα και μέσα σε μια σύντομη σχετικά περίοδο, ένα 2ο παράδειγμα που αποδεικνύει πως αποτελεί μύθο ότι όλα τα προβλήματα μπορεί να τα αντιμετωπίσει η αγορά και ο ιδιωτικός τομέας. Στην αντιμετώπιση της υγειονομικής κρίσης κύρια συμβολή είχε το δημόσιο σύστημα Υγείας.
Τα προβλήματα της χτεσινής κακοκαιρίας που εκδηλώθηκαν με τον εγκλωβισμό των οδηγών την Αττική Οδό άμβλυνε η συμμετοχή του στρατού.
Μετά από όσα έχουν προκύψει, η κυβέρνηση αποφάσισε να απαιτήσει από την εταιρία να αποζημιώσει όλους τους οδηγούς που ταλαιπώρησε και έβλαψε και τις οικογένειες στις οποίες προκάλεσε ψυχική οδύνη με την αδυναμία διαχείρισης της κατάστασης με ένα ποσό των 2000 €.
Μιλάμε για ψίχουλα γιατί το κύριο ήταν η ψυχική οδύνη που δεν αποτιμάται εύκολα. Φυσικά ούτε σκέψη για ανάκληση της άδειας παραχώρησης της διαχείρισης της Αττικής Οδού. Όμως με χάδια δεν αντιμετωπίζονται οι τεράστιες ευθύνες της επιχείρησης ούτε ασφαλώς και της κυβέρνησης που δεν έλεγξε αν η εταιρία είχε όντως την υποδομή και το σχεδιασμό για αντιμετώπιση μιας έκτακτης κατάστασης που γνώριζε.
Η σωστή αντίδραση, κατά τη γνώμη μου θα έπρεπε να είναι η ανάκληση της άδειας παραχώρησης και η ανάληψη της διαχείρισης από δημόσιο φορέα που θα δημιουργούσε η κυβέρνηση ασφαλώς με ορθή οργάνωση και αξιοκρατική στελέχωση.
- Ως γνωστό η Αττική Οδός αποτελεί βασικό asset της ιδιωτικής εταιρείας Ελλάκτωρ και συγκεκριμένα της παραχωρησιούχου εταιρείας Αττική Οδός Α.Ε. στην οποία μετέχουν η ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ Α.Ε. (ΕΛΛΑΚΤΩΡ) με ποσοστό 65,75%, η ΑΒΑΞ Α.Ε. που κατέχει ποσοστό 24,19%, η ΕΤΕΘ Α.Ε. (που ανήκει στον Όμιλο ΑΒΑΞ Α.Ε.) με ποσοστό 10,02% και η Γαλλική EGIS PROJECTS S.A. με 0,04%. Αναφερόμαστε σε ισχυρή ιδιωτική εταιρία που όμως δεν απέδειξε την ικανότητα να αντιμετωπίσει δύσκολες, σύνθετες καταστάσεις. Ας μην πιστεύουμε λοιπόν σε μύθους.
- Αν θέλουμε όμως να γενικεύσουμε τα συμπεράσματά μας, τότε είναι σκόπιμο να αναφερθούμε ακόμη περισσότερο στην ειδησεογραφία από την οποία προκύπτει πως σημαντικά προβλήματα λόγω και της κακοκαιρίας προέκυψαν και σε άλλα σημεία της Αττικής, σε αρκετές ακόμη οδικές αρτηρίες, σε άλλες περιοχές της Επικράτειας όπως και στο αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος». Όλα αυτά τα γεγονότα οδηγούν στο συμπέρασμα και στο δίδαγμα, πόσο σημαντικά θέματα αποτελούν η πρόληψη και ο σχεδιασμός που πραγματοποιείται από αξιόπιστους φορείς. Όμως ειδικά ο σχεδιασμός δεν είναι χαρακτηριστικό του μοντέλου της αγοράς αλλά του σοσιαλιστικού μοντέλου αρκεί βέβαια να προωθείται ορθά και όχι με στρεβλώσεις.