Νίκος Γεωργακάκης: Η Ελλάδα στη Β’ φάση της Πανδημίας στη χώρα μας

Η Ελλάδα στη Β’ φάση της Πανδημίας στη χώρα μας.

Η κυβέρνηση δεν έλαβε υπόψη  τις θέσεις της ΠΟΕΔΗΝ

 

Νίκου Γεωργακάκη

Προ μηνών και για ένα διάστημα πάνω από 2,5 μήνες – από τα τέλη Φεβρουαρίου  ως μέσα Μαΐου 2020- είχα παρακολουθήσει τα δεδομένα της πρώτης φάσης πανδημίας στη χώρα μας και είχα καταγράψει τα δεδομένα, παρουσιάζοντας  ορισμένα  συμπεράσματα μου.

Θεωρώ, πως τα συμπεράσματα αυτά, αλλά και οι προτάσεις επιστημόνων και αρμόδιων φορέων  δεν ελήφθησαν υπόψη από την κυβέρνηση που  υποχώρησε στις πιέσεις που ασκούσαν διάφοροι οικονομικοί κύκλοι ιδιαίτερα του τουριστικού Τομέα. Σήμερα, μετά από παρέλευση ενός  7μήνου, μου γεννήθηκε η περιέργεια να δω που βρίσκεται η πανδημία στη χώρα μας, στο 2ο κύμα και να βγάλω   συμπεράσματα που προκύπτουν από τα νέα δεδομένα.

 Είναι γεγονός και αποδεκτό από όλους, ότι, η Ελλάδα που πράγματι στην 1η φάση της Πανδημίας, από Μάρτιο ως και Ιούνιο 2020  τα πήγε αρκετά καλά, στη Β φάση, μετά το καλοκαίρι, με το άνοιγμα της αγοράς και αύξησης των  μετακινήσεων την Τουριστική περίοδο, η κατάσταση άρχισε να επιδεινώνεται. Αυτό ήταν αναμενόμενο και οι κύριοι λόγοι είναι βασικά δύο.

Πρώτον, το γεγονός που προαναφέραμε, ότι δηλαδή στο δίλημμα, υγεία ή οικονομία η πλάστιγγα έγειρε προς το δεύτερο, ασφαλώς κάτω  από την ισχυρή πίεση των επιχειρηματιών του τουριστικού κλάδου αλλά και την υποχωρητικότητα της κυβέρνησης. Δεύτερο πως στην περίοδο του καλοκαιριού δεν πάρθηκαν μέτρα στήριξης του δημόσιου συστήματος υγείας, ιδιαίτερα της πρωτοβάθμιας περίθαλψης , όταν  όλοι οι επιστημονικοί φορείς θεωρούσαν βέβαιο τον ερχομό 2ου κύματος. Επίσης, στο θέμα των ΜΕΘ που η κυβέρνηση κομπάζει για την αύξησή τους, δεν είχαμε αντίστοιχα μέτρα στελέχωσής τους.

Η νέα αυτή έκθεση μου, έχει πιο περιορισμένο χαρακτήρα, περιορίζεται  στο σήμερα, στην  σημερινή  εικόνα και προχωρά   σε κάποιες  συγκρίσεις σε σχέση με το χτες αλλά και με  τις άλλες ευρωπαϊκές και χώρες.  Οπωσδήποτε στην αρνητική  εξέλιξη, τη χειροτέρευση των δεδομένων με το 2ο κύμα,   μία παράμετρος, είναι, το γεγονός, πως,  η κυβέρνηση απέφυγε να εντάξει τον ιδιωτικό τομέα στους εθνικούς στόχους,  υποχωρώντας  μπροστά στην άρνησή τους.

Ένα  ενδιαφέρον συμπέρασμα που προέκυψε από την 1η περίοδο ήταν  πως αποδομήθηκε αντίληψη πως ο ιδιωτικός τομέας είναι τάχα αναντικατάστατος, πως μπορεί να αντιμετωπίσει τα πάντα, ενώ αντίθετα φάνηκε , πως μια κοινωνία δεν μπορεί να λειτουργήσει αρμονικά χωρίς την ουσιαστική συμβολή του δημόσιου τομέα, εν προκειμένω του δημόσιου συστήματος Υγείας. Αυτό όμως το δίδαγμα δεν αξιοποιήθηκε ώστε να παρθούν δραστικά μέτρα ενίσχυσής του.

Έτσι, τώρα, στη σημερινή, την β’ φάση, η Ελλάδα δεν τα έχει πάει καλά,  συγκρίνοντας  ως προς την Α φάση και αυτό προκύπτει από τα  στατιστικά δεδομένα.

Με βάση τα παγκόσμια,  πρόσφατα δεδομένα, ανάμεσα σε 198 χώρες η Ελλάδα βρίσκεται στις 27 πρώτες(χειρότερες) χώρες με ποσοστό θανάτων πάνω από  3% και βρίσκεται στην 22η χειρότερη θέση ανάμεσα στις 198 χώρες,  με βάση τα δεδομένα του πίνακα από το SITE της Google.

https://news.google.com/covid19/map?hl=el&gl=GR&ceid=GR%3Ael

Ο παρακάτω πίνακας αποτυπώνει την εικόνα αυτή, δηλαδή το ποσοστό των θανάτων σε σχέση με τα κρούσματα.

ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΔΕΔΟΜΕΝΑ ΣΤΙΣ 21/12/20 ΘΑΝΑΤΟΙ ΠΡΟΣ ΚΡΟΥΣΜΑΤΑ (%)

   ΧΩΡΑ  % ΘΑΝΑΤΟΙ ΠΡΟΣ ΚΡΟΥΣΜΑΤΑ
  ΣΕ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟ ΕΠΙΠΕΔΟ 2,2
ΗΠΑ 1,77
  ΡΩΣΙΑ 1,78
     
1 ΥΕΜΕΝΗ 29,04
2 ΜΕΞΙΚΟ 8,93
3 ΙΣΗΜΕΡΙΝΟΣ 6,76
4 ΝΗΣΟΣ ΜΑΝ 6,68
5 ΣΟΥΔΑΝ 6,30
6 ΣΥΡΙΑ 6,03
7 ΒΟΛΙΒΙΑ 5,99
8 ΑΙΓΥΠΤΟΣ 5,64
9 ΗΠΕΙΡΩΤΙΚΗ ΚΙΝΑ 5,34
10 ΛΙΒΕΡΙΑ 4,67
11 ΙΡΑΝ 4,61
12 ΓΚΟΥΕΝΣΕΙ 4,44
13 ΑΦΓΑΝΙΣΤΑΝ 4,18
14 ΤΑΝΖΑΝΙΑ 4,15
15 ΠΕΡΟΥ 3,72
16 ΚΟΓΚΟ 3,58
17 ΜΑΛΙ 3,58
18 ΒΟΣΝΙΑ ΕΡΖΕΓΟΒΙΝΗ 3,54
19 ΙΤΑΛΙΑ 3,53
20 ΓΟΥΑΤΕΜΑΛΑ 3,53
21 ΤΟΥΡΚΙΑ 3,44
22 ΕΛΛΑΔΑ 3,28
23 ΑΝΤΙΓΚΟΥΑ ΚΑΙΙ ΜΠΑΡΜΠΟΥΝΤΑ 3,27
24 ΗΒ 3,24
25 ΓΚΑΜΠΙΑ 3,24
26 ΑΥΣΤΡΑΛΙΑ 3,22
27 ΝΙΓΗΡΑΣ 3,18

https://news.google.com/covid19/map?hl=el&gl=GR&ceid=GR%3Ael

Στις 27 λοιπόν χειρότερες χώρες στον κόσμο, με ποσοστό θανάτων προς κρούσματα πάνω από 3%, στον πίνακα,   από τα μέλη της ΕΕ, βρίσκονται,   μόνο 2 χώρες, η Ελλάδα και η Ιταλία.

Ένας,  άλλος, σημαντικός δείκτης, που δείχνει πόσο παρακολουθεί η κυβέρνηση κάθε χώρας το φαινόμενο  της πανδημίας είναι ο αριθμός των tests που διεξάγονται στη χώρα.

ΔΕΙΚΤΗΣ: TESTS  ΑΝΑ ΕΚΑΤΟΜΜΥΡΙΟ ΠΛΗΘΥΣΜΟΥ
  Country Total Tests/ Population (εκατ)
Other Cases 1M pop
World 79163434  
1 Luxembourg 45209 2577219 0,63
2 Denmark 143472 1692090 5,80
3 Malta 11992 1117179 0,44
4 Belgium 632321 577593 11,61
5 Lithuania 123889 576603 2,70
6 Cyprus 18883 570917 1,21
7 Spain 1847874 555807 46,76
8 Portugal 383258 522801 10,18
9 France 2505875 484966 65,34
10 Ireland 82155 452797 4,96
11 Latvia 33484 433525 1,88
12 Finland 34447 432084 5,54
13 Italy 1991278 423023 60,42
14 Austria 347204 413258 9,03
15 Germany 1587908 401708 83,91
16 Switzerland 423299 394712 8,68
17 Sweden 396048 393843 10,13
18 Netherlands 721071 321458 17,15
19 Greece 133365 307976 10,40
20 Hungary 311554 266948 9,65
21 Slovakia 161562 248585 5,46
22 Romania 604251 242846 19,18
23 Croatia 202319 240129 4,09
24 Poland 1239998 184433 37,83
25 Bulgaria 195886 161648 6,92
26 Estonia 24009 45554 1,33
27 Slovenia 112004 31115 2,08
USA 18917152 723444 331933904
Russia 2963688 599996 145964608
UK 2149551 760346 68057185

Όπως φαίνεται, από τον παραπάνω πίνακα και σε σχέση με τον δείκτη  (Tests ανά εκατομ. πληθυσμού) η Ελλάδα  βρίσκεται σε πολύ κακή θέση, ανάμεσα  στις 27 χώρες της Ε.Ε. και συγκεκριμένα στην  19η θέση

Τέλος, ένα στοιχείο,  ποιοτικό και ποσοτικό, είναι πόσο βελτιώνονται οι υποδομές και γενικά το σύστημα υγείας της χώρας.

Χωρίς να προχωρούμε  σε   λεπτομέρειες,  για τα συμπεράσματα που προκύπτουν και τα μέτρα που πρέπει να ληφθούν, θεωρούμε πολύ χρήσιμες  τις ανακοινώσεις και προτάσεις ενός αρμόδιου και υπεύθυνου φορέα, της ΠΟΕΔΗΝ..

Όπως επισημαίνει η ΠΟΕΔΗΝ, οι παθογένειες του συστήματος υγείας είναι δεδομένες. δεν βελτιώθηκαν ουσιαστικά.

            -Οι Δημόσιες Δαπάνες Υγείας εξακολουθούν να βρίσκονται στο απογοητευτικό ύψος του 5% του ΑΕΠ όταν ο μέσος όρος στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης είναι στο 7,5% στου ΑΕΠ. Αναγκαιότητα λοιπόν να αυξηθούν οι δαπάνες αυτές.

            -Τα Νοσοκομεία, με  όριο δαπανών στον  προϋπολογισμό τους  το 1,5 δις ευρώ παγωμένο, στο ίδιο ύψος τα τελευταία χρόνια παρά την πανδημία, δεν μπορούν όπως  και οι  άλλες Υγειονομικές μονάδες να ανανεώσουν, να συντηρήσουν τον εξοπλισμό και τις υποδομές.

– Στα νοσοκομεία, στις 90.000 οργανικές θέσεις που υπάρχουν, υπηρετούν 45.000 αφού από το 2018 δεν έχει γίνει καμία πρόσληψη μόνιμου προσωπικού και κάθε χρόνο αποχωρούν περί των 1.500 μόνιμων υπαλλήλων από τα Νοσοκομεία. Επομένως αποτελεί αναγκαιότητα,  να καλυφθούν οι   κενές οργανικές θέσεις του προσωπικού των Νοσοκομείων που είναι 45.000.

Με βάση την απογραφή του Μητρώου Ανθρώπινου Δυναμικού του Ελληνικού Δημοσίου, τον Ιούνιο 2019, στο Υπουργείο Υγείας και τους Φορείς του υπηρετούσαν 79.177 μόνιμοι και Αορίστου χρόνου υπάλληλοι και έως τον Ιούνιο του 2020 το προσωπικό του Υπουργείου Υγείας δεν αυξήθηκε, αλλά  λιγόστεψε κατά 1869 υπαλλήλους.

-Επίσης το μόνιμο προσωπικό (πλην ιατρών) σε κάθε Υγειονομική Περιφέρεια (Νοσοκομεία, Κέντρα Υγείας και λοιπούς φορείς) λιγόστεψε από Ιούνιο 2019 (που ήταν 63703) σε  Ιούνιο 2020 κατά 1402.

-Το Επικουρικό προσωπικό που προσλήφθηκε στο ΕΣΥ και τους άλλους φορείς της Δημόσιας Υγείας (ΕΟΔΥ κλπ) για τις ανάγκες αντιμετώπισης της πανδημίας είναι περίπου 6.000. Οι μόνιμοι Ειδικευμένοι, Ειδικευόμενοι γιατροί του ΕΣΥ και Επικουρικοί αυξήθηκαν τον τελευταίο χρόνο κατά 356. Στην Πρωτοβάθμια Περίθαλψη οι γιατροί αυξήθηκαν τον τελευταίο χρόνο κατά 319.

-Οι Συμβασιούχοι στα Νοσοκομεία υπερβαίνουν τους 15.000 (Επικουρικοί. ΟΑΕΔ, ΣΟΧ κ.α.).  Η ΠΟΕΔΗΝ εκτιμά θετικά την παράταση για ένα χρόνο των συμβάσεων όλων των επικουρικών υπαλλήλων, των εργαζομένων με προγράμματα ΟΑΕΔ καθώς και των ΣΟΧ και διεκδικεί την μονιμοποίησή τους επειδή καλύπτουν πάγιες και διαρκείς ανάγκες.

            Θετικά εκτιμά επίσης,  το γεγονός ότι, παρατείνονται οι Συμβάσεις ορισμένου χρόνου έως 31/12/2021 των υπαλλήλων που υπηρετούν στις υπηρεσίες καθαριότητας, φύλαξης, σίτισης με Νομοθετική ρύθμιση που ψηφίστηκε στη Βουλή.

            -Όμως σε αρκετά Νοσοκομεία εξακολουθούν να βρίσκονται εργολάβοι. Οι εργολάβοι πέρα από το γεγονός, πως, καταπατούν κάθε εργασιακό δικαίωμα, προσφέρουν κατά την ΠΟΕΔΗΝ, αμφιβόλου ποιότητας υπηρεσίες. Τα Νοσοκομεία χρειάζονται πρόγραμμα ετήσιων προσλήψεων 3.000 υπαλλήλων προκειμένου να καλύπτονται συνταξιοδοτήσεις και σταδιακά οι κενές οργανικές θέσεις.

-Η ΠΟΕΔΗΝ, εκτιμά επίσης, ότι θα είναι  καταστροφικό ,εάν η Δημόσια Υγεία προσαρμοστεί  για άλλη μια φορά στην αντιμετώπιση περιστατικών κορωνοϊού όπως το χειμώνα, δηλαδή να  σταματήσουν δηλαδή την λειτουργία τα χειρουργεία, οι καρδιολογικές μονάδες, εξωτερικά ιατρεία και έτσι να αυξάνεται η νοσηρότητα από άλλες αιτίες.

-Πρέπει να αντιμετωπιστεί το θέμα της  λειτουργίας των Νοσοκομείων, παίρνοντας υπόψη  ότι με τις μετακινήσεις Νοσηλευτών και γιατρών, για την στελέχωση Νοσοκομείων αναφοράς για τον κορωνοϊό, την λειτουργία νέων κλινών ΜΕΘ κορωνοϊού, διαταράσσεται η λειτουργία τους και αδυνατούν να εφημερεύσουν με ασφάλεια.   Οι κλίνες ΜΕΘ θα πρέπει να αυξηθούν με εκτίμηση της ΠΟΕΔΗΝ είναι αναγκαίες  3500 κλίνες ΜΕΘ.

            Επίσης, για την παρακολούθηση της πανδημίας θα πρέπει να αυξηθούν τα τεστ και να βελτιωθούν τα μέσα ατομικής προστασίας των εργαζομένων στα Νοσοκομεία και τις υγειονομικές μονάδες.

            Τα Νοσοκομεία θα πρέπει να διαθέτουν μοριακούς αναλυτές και αντιδραστήρια. Να αυξηθούν τα προληπτικά τεστ στην κοινότητα προκειμένου να εντοπίζονται τα ασυμπτωματικά περιστατικά.   Να λειτουργεί σε πλήρη ανάπτυξη το Εθνικό Κέντρο Αιμοδοσίας. Να εκδίδονται άμεσα τα αποτελέσματα των τεστ και όχι σε 4 ημέρες όπως σήμερα. Να συνταγογραφείται και να αποζημιώνεται η εξέταση κορωνοιού από τον ΕΟΠΥΥ.

         Συνιστά αναγκαιότητα να  υπάρξει διαχωρισμός των κλινικών νοσηλείας στα Νοσοκομεία, μεταξύ ύποπτων και θετικών κρουσμάτων κορωνοϊού με όλες τις προδιαγραφές.

(Για την πλήρη ανακοίνωση  της ΠΟΕΔΗΝ, δείτε το link

Σχετικά με  το εμβόλιο

 Η Επικαιρότητα, επιβάλλει να αναφερθούμε στο εμβόλιο για τον κορωνοϊό.

-Ασφαλώς συνιστά μεγάλη επιτυχία που σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα έγινε κατορθωτό να βρεθεί εμβόλιο για τον κορωνοϊο και μάλιστα όχι ένα. Αυτό αποδεικνύει, πως, αν αξιοποιούνται τα επιστημονικά επιτεύγματα, η ζωή των πολιτών  μπορεί να γίνει καλύτερη. Σε αυτό, φρένο, συνήθως  αποτελούν οι ανταγωνισμοί συμφερόντων, που βάζουν σαν πρώτη αξία το κέρδος και όχι τον άνθρωπο

-Για την εξέλιξη  της πανδημίας και τις θετικές επιδράσεις  από τα εμβόλια, ασφαλώς είναι νωρίς για τελικά συμπεράσματα. Όμως, ένα χρήσιμο συμπέρασμα  που δεν πρέπει να αγνοηθεί, είναι,  πως ,η ΕΕ βρέθηκε αρκετά πίσω από τις  εξελίξεις και αυτό δεν είναι κάποιο  δικό μου συμπέρασμα. Το ανέφερε  πρόσφατα  ο Νικήτας Κακλαμάνης που σχολίασε επικριτικά τις καθυστερήσεις της ΕΕ στην προώθηση των εμβολίων

Συμπέρασμα.

Με την πανδημία σε εξέλιξη ακόμη σήμερα, έχει γίνει φανερή η  σημασία της Δημόσιας Υγείας. Ο ιδιωτικός τομέας δεν συνέβαλλε διόλου στη διαχείριση της πανδημίας ενώ την είδε ως μία επιπλέον ευκαιρία να αυξήσει τα κέρδη του (υλικά, ΜΕΘ, τεστ κλπ).

Σήμερα, που περνάμε το 2ο στάδιο της πανδημίας, η  πανδημία είναι ακόμη μπροστά μας και αυτό δεν πρέπει να αγνοείται. Το δεδομένο των εμβολίων γεννά βέβαια ελπίδες ώστε, κάποια στιγμή όχι πολύ μακρινή να ξεμπερδέψουμε με την πανδημία αυτή, όπως και με τους άλλους ιούς (γρίπης κλπ) αλλά ασφαλώς έχουμε ακόμη «δρόμο» ώσπου να φτάσουμε στο επιθυμητό αποτέλεσμα.

Η πανδημία αυτή, με βάση τα δεδομένα και την εμπειρία που αποκτήσαμε, πρέπει να μας οδηγήσει στη λήψη μέτρων και να μην αφήνουμε σημαντικά θέματα όπως αυτά της υγείας να αντιμετωπίζονται με τον αυτόματο πιλότο . Επιβάλλεται σχέδιο , εγρήγορση και να λαμβάνονται πάντα σοβαρά υπόψη οι προτάσεις των αρμόδιων φορέων. Ιδιαίτερα, όμως , το λαϊκό κίνημα , οφείλει να είναι ενεργό για να μπορεί να επιβάλλει φιλολαϊκές λύσεις και όχι μόνο αυτές που επιθυμούν οι   ισχυροί οικονομικοί κύκλοι.