Λίγες ημέρες πριν τις ευρωεκλογές και ξεκίνησε το αναμενόμενο πολιτικό και επικοινωνιακό γαϊτανάκι των δημοσκοπήσεων.
Οι ίδιες οι δημοσκοπήσεις και η παρουσίαση τους από τα ΜΜΕ ένα εμπόρευμα που πωλείται και χρησιμοποιείται προς ίδιον όφελος, τόσο της εταιρίας, όσο του πελάτη. Και τα οφέλη είναι πολλαπλά.
Στη φωτογραφία η τελευταία χρονικά δημοσκόπηση της Pulse για λογαριασμό του ΣΚΑΙ.
Μπορεί να “πέσουν μέσα” στα ποσοστά αλλά δεν θα είναι αποτέλεσμα των “επιστημονικών τους μεθόδων” γιατί αυτό είναι μπακάλικα μαθηματικά.
Φυλάνε και την “αξιοπιστία” τους γράφοντας σε παρένθεση ότι (δεν είναι πρόβλεψη εκλογικού αποτελέσματος)
Όσοι έχουν ασχοληθεί με τις δημοσκοπήσεις ξέρουν ότι:
Σημασία έχει τι ρωτάς αλλά και ΠΩΣ το ρωτάς.
Σημασία έχει με πια σειρά ρωτάς
Σημασία έχει τι ερώτηση η ερωτήσεις έχει/ουν προηγηθεί.
Σημασία έχει με ποια μέθοδο ρωτάς.
Σημασία έχει ποιος ρωτάει και ποιος έβαλε να ρωτήσει (ο πελάτης δλδ).
Σημασία έχει ποιος απάντησε και ποιος δεν απάντησε.
Σημασία έχει……..(ο κατάλογος μπορεί να συμπληρωθεί ανάλογα και με την επιστημονική προσέγγιση).
Σημασία κυρίως έχει με ποιους όρους γίνονται οι δημοσκοπήσεις. Και όσο γίνονται με όρους αγοράς και πολιτικής σκοπιμότητας, από εργαλείο επιστημονικό μετατρέπονται σε εργαλείο πολιτικής επικοινωνίας, επηρεασμού και χειραγώγησης.
Οι πολιτικές δημοσκοπήσεις δεν μπορούν να γίνονται (μόνο) με όρους αγοράς και δεν είναι λύση «η ρύθμιση της» με βάση κάποιους κανόνες λειτουργίας και πολύ περισσότερο η αυτορύθμιση της, με ότι αυτό συνεπάγεται.
Η Αριστερά οφείλει κάποια στιγμή να προτείνει και όχι να παρακολουθεί και να περιμένει ασθμαίνοντας την επόμενη δημοσκόπηση.
Νίκος Βρυώνης μέλος Π.Σ. ΛΑΕ ΑΑ