ΛΕΗΛΑΣΙΑ της ΛΑΙΚΗΣ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΣ
Μετά την απαράδεκτη απόφαση της ολομέλειας του Αρείου Πάγου που άναψε το πράσινο φως, στα funds και τους servicers, να προχωρήσουν σε πλειστηριασμό κάθε λαϊκού περιουσιακού στοιχείου ακόμη και της Α κατοικίας, μια ενδιαφέρουσα συζήτηση έγινε στο ευρωπαϊκό κοινοβούλιο με αφορμή την έκθεση για την Ε.Κ.Τ.
Και έχει ενδιαφέρον γιατί προωθεί τον σχεδιασμό τραπεζικών επιχειρηματικών ομίλων στα πλαίσια της στρατηγικής Ε.Ε και ΕΚΤ με αύξηση των τόκων των δανείων πάνω από 30% και δημιουργία νέας γενιάς κόκκινων δανείων.
Έτσι εξηγείται το γρήγορο της απόφασης του Αρείου Πάγου και η αισιοδοξία των κυβερνητικών στελεχών που δήλωναν ότι θα βρεθεί λύση αλλά και οι δηλώσεις του Διοικητή της Τ.τ.Ε.
Μετά από την απόφαση αυτή τα δύο κόμματα η Ν.Δ που νομοθέτησε τον πτωχευτικό νόμο και ο ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ που νομοθέτησε την πώληση των κόκκινων δανείων στα funds και εφάρμοσε τους ηλεκτρονικούς πλειστηριασμούς και την δικαστική εξόντωση των αλληλέγγυων πολιτών σήμερα δεν νομιμοποιούνται να δηλώνουν υπερασπιστές της λαϊκής περιουσίας.
Μεγάλη συζήτηση γίνεται σήμερα αν έχουν πλειστηριαστεί ή όχι Α κατοικίες και πόσες. Η συζήτηση αυτή απλώς γίνεται για τις ανάγκες των εκλογών. Γιατί εύκολα μπορεί να δοθεί θεσμικά η απάντηση. Η Τράπεζα Ελλάδος γνωρίζει ακριβώς πόσα δάνεια χορηγήθηκαν για αγορά Α Κατοικίας ή επισκευή Α κατοικίας ή χορηγήθηκε επαγγελματικό δάνειο με προσημείωση ή υποθήκη σε Α κατοικία και επίσης γνωρίζει πόσα από αυτά δεν εξυπηρετούνται ή έχουν πωληθεί σε funds και το πιο σημαντικό πόσα πλειστηριάστηκαν.
Τα κόμματα μέσω του κοινοβουλευτικού ελέγχου μπορούν να ζητήσουν αυτά τα στοιχεία.
- Οι συμβάσεις των στεγαστικών δανείων αναφέρουν στο σκοπό χρηματοδότησης δηλ. αν αφορά αγορά ή επισκευή πρώτης κατοικίας.
- Τα δάνεια που χορηγήθηκαν από την πρώην εργατική κατοικία και εκταμιεύτηκαν από τις τράπεζες είναι δάνεια για την απόκτηση Α κατοικίας.
- Τα δάνεια που χορηγήθηκαν με επιδότηση για τα πρώτα επτά πρώτα χρόνια από το υπουργείο οικονομικών είναι για αγορά μόνο πρώτης κατοικίας.
- Επίσης όσοι δανειολήπτες έχουν προσφύγει στον Ν 3869/2010 (Νόμος Κατσέλη) αφορά δάνεια Α κατοικίας.
Τα δάνεια αυτά έχουν ειδικό κωδικό χορήγησης και βρίσκεται πολύ εύκολα δεν χρειάζεται να ανατρέξουν στις συμβάσεις για να το διαπιστώσουν. Τα στοιχεία αυτά τα έχει η Τράπεζα Ελλάδος και για τα επιδοτούμενα από το υπουργείο οικονομικών τα έχει και το αρμόδιο υπουργείο. Πολύ εύκολα λοιπόν μπορούν να βρεθούν πόσες κατοικίες χάθηκαν και πότε.
Ας σταματήσουν λοιπόν το πινγκ πονγκ κυβέρνησης και αξιωματικής αντιπολίτευσης και να πουν την αλήθεια στον ελληνικό λαό για το πόσες Α κατοικίες χάθηκαν στους πλειστηριασμούς. Είναι πολλές και το γνωρίζουν. Την απάντηση μπορεί να δώσει και η Ένωση Εταιρειών Διαχείρισης Απαιτήσεων από δάνεια –πιστώσεις που βγάζουν σε πλειστηριασμούς την λαϊκή περιουσία.
Μεγάλο πρόβλημα είναι και η διαφάνεια
Πως ακριβώς γίνεται σήμερα ή πώληση των δανείων από τις τράπεζες στα funds; Γνωρίζουμε; Σε τι ποσοστό γίνεται η πώληση ; Υπάρχει πλαφόν στο κέρδος; Γιατί δεν μπορεί ο δανειολήπτης να εξοφλήσει το δάνειο του στο ποσό που το πουλάει η τράπεζα στο fund ; Ας υποθέσουμε ότι ένα στεγαστικό δάνειο με 100.000 αρχικό κεφάλαιο αποπληρώθηκε το 50% του κεφαλαίου και έκτοτε προέκυψε πρόβλημα στον δανειολήπτη και δεν το εξυπηρετούσε με αποτέλεσμα να κοκκινίσει το δάνειο. Το αγοράζει το fund περίπου στο 30%. Καταβάλει από το ταμείο του το ποσό των 15.000 και παίρνει δάνειο 50.000 συν τους τόκους υπερημερίας. Για το ποσό που αγόρασε το fund το δάνειο είναι λογικό να βάλει επιτόκιο. Για το υπόλοιπο ποσό και τους τόκους γιατί; Ένα δάνειο 100.000 καλύπτεται συνήθως με προσημείωση –υποθήκη σε ακίνητο αξίας πάνω από 120.000 ευρώ σύμφωνα με τα πιστοληπτικά κριτήρια χορήγησης. Αν βγει στον πλειστηριασμό το ακίνητο αντιλαμβάνεστε πόσο είναι το κέρδος στο fund;
Ας μας απαντήσουν λοιπόν η Ν.Δ και ο ΣΥΡΙΖΑ. Για ποιού το καλό νομοθετούν;
Μας λέει σήμερα η κυβέρνηση ότι υπάρχουν εργαλεία για να μην χαθεί η κατοικία των ανήμπορων.
Ναι υπάρχει ο κώδικας Δεοντολογίας ο οποίος προβλέπει την συμφωνία απευθείας της τράπεζας με τον δανειολήπτη. Το πρόβλημα είναι η απαίτηση της τράπεζας για την συμφωνία. Η δόση που απαιτεί, η προκαταβολή και κατά πόσο λαμβάνει υπόψη το κόστος διαβίωσης του δανειολήπτη.
Ο έξω δικαστικός μηχανισμός αποδείχθηκε αναποτελεσματικός αφού δεν υπάρχει ανταπόκριση από τις τράπεζες και τους servicers και δεν υπάρχει υποχρεωτικό πλαίσιο κριτηρίων ρυθμίσεων. Είναι πάρα πολύ μικρό το ποσοστό εγκρισιμότητας.
Το ενδιάμεσο πρόγραμμα κρατικής στήριξης της πρώτης κατοικίας ευάλωτων νοικοκυριών.
Προϋπόθεση για την ένταξη είναι η βεβαίωση ευάλωτου οφειλέτη. Η έκδοση αυτής της βεβαίωσης παρουσιάζει πολλά προβλήματα. Τα κριτήρια που ορίζει δεν επιτρέπει σε μεγάλο αριθμό αδύναμων οφειλετών να χαρακτηρισθούν ευάλωτα, πολύ μικρό εισόδημα, αξία ακινήτου κ.λ.π
Με βάση τον νόμο 4738/2020 ιδρύεται δημόσιος φορέας διαχείρισης του ιδιωτικού χρέους Αυτός ο φορέας δεν έχει δημιουργηθεί εδώ και δύο χρόνια.
Σήμερα επιτακτική ανάγκη είναι να προστατευτεί η λαϊκή περιουσία. Με νομοθετική ρύθμιση να προστατευτεί η πρώτη κατοικία. Το προβλέπει και το σύνταγμα μας ως δικαίωμα του πολίτη και υποχρέωση της πολιτείας. Να ορισθούν κανόνες διαχείρισης και διαπραγμάτευσης με τις τράπεζες και τα funds για την λαϊκή περιουσία.
Τα δάνεια που καλύπτονται με προσημείωση σε πρώτη κατοικία να μην πωλούνται στα Funds να συνεχίσουν την διαχείριση οι τράπεζες και όσα έχουν ήδη πωληθεί να μην βγουν σε πλειστηριασμό αλλά να αποπληρωθούν με ρύθμιση, γενναίο κούρεμα και σύμφωνα με τις δυνατότητες του δανειολήπτη.
Οι δανειολήπτες που είχαν προσφύγει στην προστασία του νόμου 3869/2010 και χάσανε αυτή την ρύθμιση για λόγους αντικειμενικής αδυναμίας πρέπει να βρεθεί τρόπος να ενεργοποιηθεί εκ νέου αυτή η ρύθμιση.
Σε εφιάλτη έχει εξελιχθεί ο δανεισμός σε ελβετικό φράγκο για 200.000 δανειολήπτες.
Αφορούν δάνεια για αγορά πρώτης κατοικίας αλλά και δάνεια μικρό μεσαίων επιχειρήσεων. Ενώ έχουν αποπληρώσει το αρχικό ποσό του δανείου ή το μεγαλύτερο μέρος αυτού βρίσκονται σήμερα με οφειλή μεγαλύτερη της αρχικής λόγω της ισοτιμίας ευρώ –CHF (Ελβετικού). Τα δάνεια αυτά χορηγήθηκαν με ισοτιμία ευρώ –ελβετικού φράγκου άνω του 1,6 και σήμερα βρίσκεται περίπου στο 0.99. Υπάρχει αδυναμία αποπληρωμής και δυσκολία λόγω της αύξησης των επιτοκίων αλλά και της αύξησης του κόστους διαβίωσης. Μόνο νομοθετική πρωτοβουλία μπορεί να ανακουφίσει τους δανειολήπτες όταν μάλιστα τα περισσότερα δάνεια αφορούν πρώτη κατοικία.
Η πολιτεία πρέπει να αντιμετωπίσει και την ανοδική αύξηση των επιτοκίων. Διαφορετικά θα έχουμε μια νέα γενιά κόκκινων δανείων.
Για να μην περάσει η Λαϊκή Περιουσία στα ξένα funds και γίνομαι μία κατακτημένη χώρα μέσω της περιουσία μας θα πρέπει όλοι μας να αγωνισθούμε. Να υπερασπιστούμε το δικαίωμα μας στην κατοικία να υπερασπιστούμε τον συνάνθρωπό μας που κινδυνεύει να χάσει την κατοικία του. Να αγωνισθούμε να αλλάξει η νομοθεσία που χαρίζει την ιδιωτική περιουσία στα fuds.
Η αλληλεγγύη και ο αγώνας μπορεί να δώσει λύσεις. Έτσι μόνο θα μας ακούσουν.-
Αυγή Θεοδόση