Τρίτη, 9 Αυγούστου, 2022
Αρχική Blog Σελίδα 4

Ασύμβατες οι λαϊκές ανάγκες με την κυβερνητική πολιτική

0
George Vitsaras / SOOC

Το πρώτιστο μέλημα της κυβέρνησης είναι η επικοινωνιακή διαχείριση της κατάστασης προκειμένου όχι μόνο να μην βγαίνουν στην επιφάνεια τα σοβαρά θέματα που αντιμετωπίζει η κοινωνία αλλά να προβάλλεται και μια ψευδής εικόνα.

Με αυτό τον τρόπο διαχειρίστηκε:

  • τα μνημόνια διαρκείας που αντικατέστησαν την ενισχυμένη εποπτεία.
  • την αύξηση στις τιμές της ενέργειας και των καυσίμων και την θεοποίηση των μικροεπιδομάτων.
  • την ακρίβεια σε όλα τα είδη πρώτης ανάγκης.
  • την αύξηση του κατώτατου μισθού που ήταν κατώτερος όχι μόνο από τις προσδοκίες αλλά και από τις ίδιες τις δικές της εξαγγελίες.
  • την συνεχιζόμενη επί δεκαετία πάγωμα των συντάξεων που συνοδεύεται συχνά πυκνά από ειδήσεις στον τύπο για αυξήσεις και αναδρομικά στους συνταξιούχους.
  • την ανεργία την ώρα που τα επίσημα στοιχεία δείχνουν ότι έχουμε περίπου 3.000.000 ανέργους.

Η κατάσταση αυτή πρέπει ν’ αλλάξει και απαιτούνται άμεσα:

  • Αυξήσεις στους μισθούς και στις συντάξεις και επαναφορά των δώρων Χριστουγέννων – Πάσχα και επιδόματος άδειας.
  • Επαναφορά στο προ μνημονίων πλαίσιο των συλλογικών συμβάσεων εργασίας και καθορισμός – αφετηρία του κατώτερο μισθού όχι από τα 713 € ή τα 751 € αλλά από ένα ύψος που θα παίρνει υπ’ όψη του τα 751 € του 2012, τον πληθωρισμό της δεκαετίας και την ακρίβεια της εποχής.
  • Μέτρα για την αντιμετώπιση της ανεργίας, αύξηση του επιδόματος ανεργίας και επιμήκυνση του χρόνου χορήγησής του.
  • Θέσπιση της Αυτόματης Τιμαριθμικής Αναπροσαρμογής.
  • δραστική μείωση των έμμεσων φόρων, μηδενισμός ΦΠΑ στα είδη διατροφής και κάλυψης βασικών λαϊκών αναγκών.
  • Μέτρα ελέγχου των τιμών και πάταξης της αισχροκέρδειας.
  • θέσπιση ανώτατου πλαφόν στα καύσιμα και στην ενέργεια, πάγωμα της τιμής του ρεύματος για τα λαϊκά νοικοκυριά και εγκατάλειψη της αμερικανοκίνητης πολιτικής των κυρώσεων και της σύγκρουσης με την Ρωσία.
  • Εθνικοποίηση βασικών τομέων της οικονομίας όπως, ενέργεια, διυλιστήρια, σιδηρόδρομοι, νερό, τηλεπικοινωνίες, τραπεζικό σύστημα.

Αυτά βέβαια απαιτούν άλλους συσχετισμούς δυνάμεων απ’ αυτούς που υπάρχουν σήμερα, απαιτούν μια ενωμένη κινηματική και διεκδικητική Αριστερά, απαιτούν ένα άλλο συνδικαλιστικό κίνημα που θα διοργανώνει και θα πραγματοποιεί μεγάλους, διεκδικητικούς και νικηφόρους αγώνες.

Τυχοδιωκτική ενέργεια και επικίνδυνη για την ειρήνη η επίσκεψη Πελόζι στην Ταϊβάν 

0
AP Photo / Taiwan Presidential Office

H  πρόεδρος της Αμερικανικής Βουλής των Αντιπροσώπων, Νάνσι Πελόζι, έφτασε στην Ταϊβάν, παρά τις αυστηρές προειδοποιήσεις που είχε απευθύνει το Πεκίνο, αυξάνοντας την αντιπαράθεση ανάμεσα στις ΗΠΑ και την Κίνα.

Τα ξένα τηλεοπτικά δίκτυα δείχνουν το αεροσκάφος της να προσγειώνεται στο αεροδρόμιο της Ταϊπέι, στο οποίο επικρατούσε συσκότιση, για λόγους ασφαλείας.

Πρόκειται για την πρώτη επίσκεψη που πραγματοποιεί εδώ και 25 χρόνια τόσο υψηλόβαθμος αξιωματούχος των ΗΠΑ στην Ταϊβάν. Η ίδια η Νάνσι Πελόζι με ανακοίνωσή της επισήμανε πως η «αλληλεγγύη» στην Ταϊβάν είναι «πιο σημαντική από ποτέ», υποστηρίζοντας πως η επίσκεψη της αντιπροσωπείας του Κογκρέσου  «τιμά την ακλόνητη δέσμευση της Αμερικής να υποστηρίξει τη ζωντανή δημοκρατία της Ταϊβάν».

Σφοδρές αντιδράσεις από την Κίνα

Το κινεζικό υπουργείο Εξωτερικών έκανε λόγο για «σοβαρή παραβίαση της αρχής της μίας Κίνας» και των σχετικών συμφωνιών Κίνας – ΗΠΑ που θα έχει «σοβαρό αντίκτυπο» στις σχέσεις των δύο χωρών. Επίσης, τόνισε πως πρόκειται για κίνηση που «υπονομεύει σοβαρά την ειρήνη και τη σταθερότητα στα στενά της Ταϊβάν» και «στέλνει λάθος μήνυμα στις αυτονομιστικές δυνάμεις»  της Ταϊβάν.

 «Αυτές οι κινήσεις, όπως το παιχνίδι με τη φωτιά, είναι εξαιρετικά επικίνδυνες. Όσοι παίζουν με τη φωτιά θα χαθούν από αυτήν», αναφέρει το κινεζικό ΥΠΕΞ.

Τα κινεζικά μαχητικά αεροσκάφη Su-35 διέσχισαν τα στενά της Ταϊβάν, πριν την προσγείωση του αεροπλάνου της Πελόζι, σύμφωνα με όσα μετέδωσε η κινεζική κρατική τηλεόραση. Ταυτόχρονα Ο κινεζικός στρατός που έχει τεθεί σε κατάσταση ύψιστης ετοιμότητας ανακοίνωσε την διενέργεια στρατιωτικών ασκήσεων με πραγματικά πυρά καθώς και σε δοκιμές συμβατικών πυραύλων, τόσο στον αέρα όσο και στην θάλασσα, περιμετρικά της Ταϊβάν, την οποία θα κυκλώσει, όπως δείχνει το σχεδιάγραμμα που δημοσιοποίησε.

Αμερικανικά πολεμικά πλοία πλέουν κοντά στην Ταϊβάν

Την ίδια ώρα, αμερικανικά πολεμικά πλοία έπλεαν σήμερα στην περιοχή της Ταϊβάν, την ώρα που η Νάνσι Πελόζι έφτανε στο νησί. Συγκεκριμένα, ο 7ος Αμερικανικός Στόλος έκανε γνωστό σήμερα με μήνυμά του στο Twitter ότι το αεροπλανοφόρο USS Ronald Reagan, το οποίο βρίσκεται στην περιοχή από τις αρχές Ιουλίου, έπλεε στη Θάλασσα των Φιλιππίνων, νότια της Ταϊβάν.

Επικίνδυνες εξελίξεις από τα τυχοδιωκτικά σχέδια των ΗΠΑ

Αυτές οι εξελίξεις και όσες θα ακολουθήσουν δείχνουν ότι ο Αμερικάνικος ιμπεριαλισμός μπροστά στην διαφαινόμενη απώλεια της παγκόσμιας επικυριαρχίας επιδίδεται σε τυχοδιωκτικά παιχνίδια θέτοντας σε κίνδυνο την ειρήνη και στην περιοχή της νοτιοανατολικής Ασίας.

Τα ίδια επικίνδυνα παιχνίδια διαφαίνεται ότι έχει βάλει μπροστά και στην περιοχή των Βαλκανίων χρησιμοποιώντας ως όχημα το προτεκτοράτο του Κοσόβου αλλά και τις άλλες πρόθυμες νατοϊκές χώρες της περιοχής. Η χώρα μας με ευθύνη της Κυβέρνησης και του αστικού μπλοκ αντί να επιχειρεί να ανακόψει τα αμερικανονατοϊκά σχέδια που θέτουν σε κίνδυνο την ειρήνη στην περιοχή,  ταυτίζεται με αυτά διαθέτοντας το έδαφός της μέσω των αμερικανικών βάσεων προκειμένου αυτά να υλοποιηθούν.

Η Αριστερά αυτή την ώρα πρέπει να κινηθεί αποφασιστικά και ενωτικά για να αποτρέψει αυτά τα σχέδια των Αμερικανών και του ΝΑΤΟ και να απαιτήσει η χώρα μας να απεμπλακεί από τις τυχοδιωκτικές ενέργειες των Αμερικανών και των συμμάχων τους. Να διεκδικήσει το κλείσιμο των βάσεων και την αποχώρηση από το ΝΑΤΟ, να προβάλλει το όραμα για μια ανεξάρτητη εξωτερική πολιτική.

Να αποσυρθεί το νέο σχέδιο οδηγίας της ΕΕ για τις ΑΠΕ

0

ΠΗΓΗ

Τα μεσάνυχτα της Τετάρτης 27/7/2022 ολοκληρώθηκε η διαβούλευση επί του σχεδίου οδηγίας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου για την τροποποίηση της οδηγίας (ΕΕ) 2018/2001 για την προώθηση της χρήσης ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές, της οδηγίας 2010/31/ΕΕ για την ενεργειακή απόδοση των κτιρίων και της οδηγίας 2012/27/ΕΕ για την ενεργειακή απόδοση.

Το πανελλαδικό Δίκτυο κατέθεσε τις δικές του παρατηρήσεις, τις οποίες θα βρείτε αναρτημένες εδώ. Στο επίκεντρο του σχετικού κειμένου βρίσκεται η εναντίωση στη λογική του σχεδίου οδηγίας για εφαρμογή οριζόντιων μέτρων στο σύνολο των κρατών μελών της Ε.Ε., αγνοώντας το ιστορικό ανάπτυξης των ΑΠΕ σε καθένα από αυτά. Ειδικότερα και σε ότι αφορά στην Ελλάδα, επισημαίνεται η αντίφαση των πολιτικών που έχουν ακολουθηθεί με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της χώρας -μεταξύ των οποίων και ένα δίκτυο σχεδιασμένο για διαφορετικό μοντέλο παραγωγής ενέργειας-, αλλά και η ευθεία σύγκρουσή τους με βασικά δημόσια αγαθά,

τα οποία οι ελληνικές κυβερνήσεις παραχώρησαν σταδιακά στο «βωμό» της ανάπτυξης των ΑΠΕ. Το κείμενο ολοκληρώνεται με ειδικότερες παρατηρήσεις σε βασικές ρυθμίσεις του σχεδίου οδηγίας και ολοκληρώνεται με το αίτημα της απόσυρσής του.

Το πλήρες κείμενο μπορείτε να το κατεβάσετε (και) από εδώ.


ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ ΤΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ ΟΔΗΓΙΑΣ ΤΟΥ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ για την τροποποίηση της οδηγίας (ΕΕ) 2018/2001 για την προώθηση της χρήσης ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές, της οδηγίας 2010/31/ΕΕ για την ενεργειακή απόδοση των κτιρίων και της οδηγίας 2012/27/ΕΕ για την ενεργειακή απόδοση
Θεωρούμε απαράδεκτη την οριζόντια αντιμετώπιση των κρατών μελών της Ε.Ε., ανεξάρτητα από το ιστορικό ανάπτυξης των ΑΠΕ σε καθένα από αυτά. Σε ότι αφορά στην Ελλάδα, από τους τέσσερις λόγους που αναφέρονται ως εμπόδια στην ανάπτυξη των ΑΠΕ,
α) γραφειοκρατική επιβάρυνση και ασαφές πλαίσιο
β) τα συγκρουόμενα δημόσια αγαθά,
γ) την παρατεταμένη εναντίωση δημόσιων και ιδιωτικών φορέων και
δ) τα προβλήματα σύνδεσης στο δίκτυο,
θεωρούμε ότι:
Το κύριο εμπόδιο ήταν τα προβλήματα σύνδεσης στο δίκτυο κι αυτό γιατί η Ελλάδα είναι μια απομονωμένη χώρα, με πολλά νησιά, χωρίς πολλές ενεργειακές διασυνδέσεις (και μόνο με την Ιταλία και τη Βουλγαρία σε σχέση με χώρες της ΕΕ), που το δίκτυό της ήταν σχεδιασμένο για διαφορετικό μοντέλο παραγωγής ενέργειας.
Το δεύτερο εμπόδιο είναι τα συγκρουόμενα δημόσια αγαθά κι αυτό ακριβώς επειδή οι ελληνικές κυβερνήσεις παραχώρησαν σταδιακά όλα τα δημόσια αγαθά προκειμένου να αναπτυχθούν οι ΑΠΕ. Ειδικότερα:
Από το 2001 (ν. 2941/2001) παραχωρήθηκαν όλα τα δάση και οι δασικές εκτάσεις της χώρας για την εγκατάσταση σταθμών ηλεκτροπαραγωγής από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, που χαρακτηρίστηκαν ως έργα δημόσιας ωφέλειας και προβλέφθηκαν αναγκαστικές απαλλοτριώσεις για την ανάπτυξή τους.
Το 2008 η παραχώρηση των δασών και δασικών εκτάσεων, επιβεβαιώθηκε από το Ειδικό Πλαίσιο Χωροταξικού Σχεδιασμού για τις ΑΠΕ, παρά το γεγονός ότι η Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων προέβλεπε το αντίθετο και αργότερα επεκτάθηκε για τους αιολικούς σταθμούς στις αναδασωτέες περιοχές. Επίσης, το Ειδικό Πλαίσιο προέβλεψε ως περιοχές αποκλεισμού μόνο τις περιοχές απολύτου προστασίας της φύσης, που μέχρι και σήμερα δεν είναι παρά ελάχιστες και πολύ μικρής έκτασης περιοχές, ενώ βρίσκονται ακόμη σε φάση καθορισμού τους από τις -σε εξέλιξη- Ειδικές Περιβαλλοντικές Μελέτες για τις περιοχές του Δικτύου Natura 2000.
Το 2012 η εγκατάσταση ενεργειακών έργων στα δάση και τις δασικές εκτάσεις επεκτάθηκε στις εγκαταστάσεις αντλησιοταμίευσης και στις εγκαταστάσεις άντλησης υδρογονανθράκων.
Από το 2010 (ν. 3851/2010) ψηφίστηκε ότι: «Η προστασία του κλίματος, μέσω της προώθησης της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Α.Π.Ε., αποτελεί περιβαλλοντική και ενεργειακή προτεραιότητα υψίστης σημασίας για τη χώρα.».
Οι «απλοποιήσεις» της νομοθεσίας προκειμένου να αναπτυχθούν τα έργα ΑΠΕ, ξεκίνησαν με το ν. 2941/2001, συνεχίστηκαν με το ν. 3851/2010 και με μια σειρά άλλους νόμους που διέλυσαν κυριολεκτικά τον περιβαλλοντικό και το χωροταξικό σχεδιασμό και μάλιστα όχι μόνο για τα έργα ΑΠΕ αλλά γενικά για όλα τα έργα που εκτελούνται στην Ελλάδα.
Ακριβώς, λοιπόν, επειδή όλη η χώρα είχε διατεθεί κατά προτεραιότητα για την ανάπτυξη των ΑΠΕ, είναι δυνατό να δεσμεύεται οποιαδήποτε σχεδόν έκταση για το σκοπό αυτό, χωρίς να υπάρχουν στην πράξη οι προϋποθέσεις για την ανάπτυξη ΑΠΕ. Πολλές φορές, κατά το αρχικό στάδιο αδειοδότησης, όχι μόνο δεν υπάρχει η συναίνεση του ιδιοκτήτη της έκτασης (την οποία και αγνοούν σκόπιμα οι επενδυτές, προκειμένου να τον εξαναγκάσουν να την παραχωρήσει με δυσμενείς όρους σε εκείνους), αλλά και δε λαμβάνεται υπόψη ότι στην περιοχή ασκούνται άλλες παραγωγικές δραστηριότητες, των οποίων οι φορείς εύλογα αντιδρούν στην παύση της δραστηριότητάς τους ή στην υποβάθμισή των όρων άσκησής της, που συνεπάγεται η ανάπτυξη των ΑΠΕ στην περιοχή. Συχνότατα, αυτό αφορά τις παραγωγικές δραστηριότητες του πρωτογενούς τομέα (γεωργία, κτηνοτροφία), με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την ερήμωση της υπαίθρου και, μάλιστα, σε μία περίοδο όπου η επισιτιστική επάρκεια και αυτάρκεια είναι ιδιαίτερα κρίσιμης σημασίας.
Πολύ συχνά δεν υπάρχει οικονομική και τεχνική επάρκεια του φορέα της άδειας, ο οποίος είναι απλώς developer, που επιδιώκει να βρει χρηματοδότη για την επένδυσή του. Επίσης, πολύ συχνά δε λαμβάνονται υπόψη, ούτε από το φορέα του έργου, ούτε από το φορέα αδειοδότησης, οι ελάχιστες νόμιμες αποστάσεις από οικισμούς, τεχνικά έργα, αρχαιολογικούς χώρους κλπ., με αποτέλεσμα τα ζητήματα αυτά να αναφύονται αργότερα και να μην μπορεί να υλοποιηθεί τότε το έργο.
Συν τοις άλλοις, στις πλείστες των περιπτώσεων χωροθετούνται μεγάλα έργα ΑΠΕ σε δάση, δασικές εκτάσεις, και προστατευόμενες περιοχές, με πολλές εκπτώσεις στη διαδικασία αδειοδότησης και με καταστροφικές επιπτώσεις στη βιοποικιλότητα.
Όσα γράφτηκαν σε ένα από τα εγκυρότερα επιστημονικά περιοδικά του κόσμου για την ανάπτυξη των ΑΠΕ στην Ισπανία ως απειλή για τη βιοποικιλότητα1, ισχύουν ακριβώς και για την Ελλάδα, όπου μάλιστα, όπως γνωρίζει η ΕΕ και η Επιτροπή, η βιοποικιλότητα προστατεύεται πλημμελώς και στις προστατευόμενες περιοχές δεν έχουν καθοριστεί στόχοι διατήρησης, κατά παράβαση της Οδηγίας 92/43/ΕΟΚ2.
Οι καταστροφικές αυτές επιλογές, που είναι γνωστές στην ΕΕ, λόγω των διαδικασιών παραπομπής της Ελλάδας στο ευρωπαϊκό δικαστήριο, όπως ήταν λογικό τροφοδότησαν τις αντιδράσεις της κοινωνίας και των περιβαλλοντικών οργανώσεων, που έβλεπαν το περιβάλλον, τα τοπία και μαζί τις παραγωγικές δραστηριότητες να θυσιάζονται στο βωμό της ανάπτυξης των ΑΠΕ. Με αυτόν τον τρόπο, οι ΑΠΕ αναπτύχθηκαν τόσο πολύ ώστε η Ελλάδα να κατατάσσεται στις πρώτες χώρες στην ΕΕ και όγδοη στον κόσμο στο ποσοστό ΑΠΕ στην ηλεκτροπαραγωγή.3 Ωστόσο, η ελληνική κυβέρνηση είναι βέβαιο ότι θα αξιοποιήσει μια νέα Οδηγία για τις ΑΠΕ με οριζόντιες ρυθμίσεις, προκειμένου να συνεχίσει το καταστροφικό της έργο για το περιβάλλον και την κοινωνία.

Στην Ελλάδα το μόνο που δεν προχώρησε ήταν το αυτονόητο, δηλαδή η εγκατάσταση φωτοβολταϊκών στις στέγες κατοικιών, επαγγελματικών χώρων, δημόσιων υποδομών και υποδομών της αυτοδιοίκησης. Είναι η ευρωπαϊκή χώρα με τα μικρότερα ποσοστά εγκατάστασης φωτοβολταϊκών στις στέγες ενώ σύμφωνα με μελέτες, μεταξύ των οποίων η μελέτη A high-resolution geospatial assessment of the rooftop solar photovoltaic potential in the European Union4 θα μπορούσε να καλύψει το 30% των αναγκών της αν επικεντρωνόταν σ’ αυτό. Στην περίπτωση αυτή θα μπορούσε να επικεντρωθεί, παράλληλα, στην εφαρμογή της νομοθεσίας προστασίας του περιβάλλοντος, της βιοποικιλότητας, του δασικού πλούτου και της αγροτικής γης.
Σε ό,τι αφορά τις επιμέρους ρυθμίσεις της πρότασης Οδηγίας, επισημαίνουμε, μεταξύ άλλων, τα εξής:
1. Στο επίπεδο του χωροταξικού σχεδιασμού
α) Προβλέπεται (Προοίμιο, σημείο 17, άρ. 15β. 3) να δοθεί έμφαση από τα κράτη μέλη στις πολλαπλές χρήσεις γης κατά τη χωροθέτηση ΑΠΕ. Αυτό είναι κάτι που συχνά δεν είναι δυνατό εν τοις πράγμασι και που στην πράξη οδηγεί στην κατά προτεραιότητα χωροθέτηση ΑΠΕ κατ’ αποκλεισμό ή παραμερισμό άλλων παραγωγικών δραστηριοτήτων ή χρήσεων γης. Συν τοις άλλοις, δε γίνεται ποτέ εκτίμηση των σωρευτικών επιπτώσεων από τις ΑΠΕ και τις άλλες παράλληλες τυχόν επιβαρυντικές δραστηριότητες στη βιοποικιλότητα.
β) Από τη φύση του χωροταξικού σχεδιασμού, δεν είναι δυνατό να προβλεφθούν οι ειδικές επιπτώσεις κάθε έργου που αδειοδοτείται στις περιοχές των άρ. 15β και 15γ. Η εξαίρεση των περιοχών Natura και άλλων περιοχών (φυσικά πάρκα, καταφύγια, μεταναστευτικές διαδρομές κλπ.) από τις περιοχές πρώτης επιλογής δεν αποτελεί επαρκή διασφάλιση για την προστασία της βιοποικιλότητας. Η βιοποικιλότητα πρέπει να προστατεύεται και εκτός των προστατευόμενων περιοχών, ιδίως σε ό,τι αφορά την ορνιθοπανίδα, τα μεγάλα θηλαστικά (λύκος, αρκούδα, αγριόγιδα).
2. Στο επίπεδο της αδειοδότησης έργων
Σε ό,τι αφορά τις περιοχές πρώτης επιλογής το θεσπιζόμενο τεκμήριο μη πρόκλησης σημαντικών επιπτώσεων είναι αυθαίρετο και οδηγεί στην αποδόμηση της περιβαλλοντικής προστασίας και του καθεστώτος των οδηγιών για τη βιοποικιλότητα. Κάθε έργο χρειάζεται εξειδικευμένη μελέτη των επιπτώσεών του. Η εξαίρεση από τη διαδικασία εκτίμησης των επιπτώσεων συνιστά παραβίαση των αρχών της πρόληψης και της προφύλαξης και παραβίαση διαδικαστικών δικαιωμάτων (διαβούλευση και συμμετοχή του κοινού).
Η διεξαγωγή ΣΜΠΕ και η επ’ αυτής διαβούλευση δεν καλύπτουν τα συγκεκριμένα επιμέρους έργα. Το κριτήριο της μεγάλης πιθανότητας επέλευσης σημαντικών, απρόβλεπτων, δυσμενών επιπτώσεων λόγω της περιβαλλοντικής ευαισθησίας της γεωγραφικής περιοχής, ως μοναδική προϋπόθεση για διενέργεια εκτίμησης επιπτώσεων, είναι εξαιρετικά περιοριστικό και ευρύ και συνεπάγεται την αποδυνάμωση της οδηγίας 2011/92, η οποία ορίζει ότι «πρέπει να συμπεριλαμβάνονται οι δευτερογενείς, σωρευτικές, συνεργειακές, βραχυ-, μεσο- και μακροπρόθεσμες, μόνιμες και προσωρινές, θετικές και αρνητικές επιπτώσεις» και την παραβίαση βασικών περιβαλλοντικών αρχών. Οι περιοριστικές προθεσμίες, η απουσία διαβούλευσης συνιστούν σοβαρή υποβάθμιση της έως τώρα υφιστάμενης διαδικασίας αδειοδότησης.

3. Περιοχές πρώτης επιλογής και Δίκτυο Natura 2000 (άρθρο 15γ)
α) Η εξαίρεση των σημείων που υπάρχουν τεχνητές και δομημένες επιφάνειες στις προστατευόμενες περιοχές από την απαγόρευση καθορισμού περιοχών πρώτης επιλογής αντιφάσκει με τη φιλοσοφία των οδηγιών για την προστασία της βιοποικιλότητας στις οποίες επιδιώκεται η διατήρηση της περιοχής συνολικά στο βέλτιστο οικολογικό επίπεδο βάσει στόχων διατήρησης. Ακόμη και τα εν λόγω σημεία αποτελούν αναπόσπαστο τμήμα του δικτύου και δεν μπορούν αυθαίρετα να θεωρηθούν ως δεκτικά ένταξης σε περιοχές πρώτης επιλογής.
β) Η θέσπιση τεκμηρίου (άρ. 16δ) ότι τα εκεί αναφερόμενα έργα ΑΠΕ και τα συνοδά τους έργα συνιστούν λόγους επιτακτικού δημοσίου συμφέροντος και εξυπηρετούν τη δημόσια υγεία και ασφάλεια κατά την έννοια του άρ. 6, παρ. 4 της οδηγίας 92/43 και των λοιπών αναφερόμενων οδηγιών είναι εσφαλμένη. Πέραν της καταστροφικής για τη βιοποικιλότητα χωροθέτησης αυτών καθ’ αυτών των έργων, υπάρχουν παραδείγματα -πολλά- ατυχημάτων και πρόκλησης πυρκαγιών σε έργα ΑΠΕ και συνοδά τους έργα. Τέτοιες πυρκαγιές έχουν προκληθεί στην Ελλάδα από Α/Γ εντός δασικών εκτάσεων. Στην Ελλάδα αλλά και στην Καλιφόρνια (με κλιματικές συνθήκες αντίστοιχες με εκείνες των νότιων περιοχών των μεσογειακών χωρών της ΕΕ), έχουν προκληθεί μεγάλες δασικές πυρκαγιές από το δίκτυο μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας. Δεν είναι δυνατό να θεωρείται a priori ότι το δίκτυο αυτό εξυπηρετεί τη δημόσια υγεία και ασφάλεια και να είναι παράγοντας κινδύνου για τον άνθρωπο και το περιβάλλον.
4. Περιοχές εκτός προτεραιότητας
Η πρόβλεψη ότι, εφόσον τα επιμέρους έργα συμμορφώνονται με κανόνες και υιοθετούν μέτρα μετριασμού, τότε τεκμαίρεται ότι δεν παραβιάζουν τις διατάξεις για την απαγόρευση θανάτωσης και παρενόχλησης των ειδών είναι απαράδεκτη. Έχουν υπάρξει ουκ ολίγες περιπτώσεις ακατάλληλων μέτρων μετριασμού, που έχουν υιοθετηθεί χωρίς μελέτη και χωρίς εκτίμηση των δευτερογενών αρνητικών επιπτώσεών τους, όπως τα συστήματα ηχητικού εκφοβισμού και τρομοκράτησης των πτηνών. Τα συστήματα αυτά έχουν αποδειχθεί ακατάλληλα και αναποτελεσματικά, δεν έχουν ανασχέσει τη θανάτωση των πτηνών και μάλιστα αυτό έχει αναγνωριστεί και από τη Διοίκηση5 και από τα δικαστήρια6 δικαστικά.
5. Τροποποίηση έργων
Η εκτίμηση περιορίζεται μόνο σε πιθανές επιπτώσεις από αλλαγή και επέκταση έργου. Αυτό παραβλέπει την προβληματική των σωρευτικών περιβαλλοντικών επιπτώσεων περισσότερων έργων σε μία περιοχή.
Εν κατακλείδι, θεωρούμε ότι η πρόταση Οδηγίας είναι απαράδεκτη και πρέπει να αποσυρθεί.
27.7.2022


1. Serrano el al., Renewables in Spain threaten biodiversity, in SCIENCE, 11 Dec 2020, Vol 370, Issue 6522, pp. 1282-1283 https://www.science.org/doi/10.1126/science.abf6509
2. Γεγονός που διαγνώστηκε δικαστικά και οδήγησε στην καταδίκη της Ελλάδας στην υπόθεση (C-849/19)
3. https://energypress.gr/news/ember-ogdoi-ston-kosmo-i-ellada-perysi-sto-pososto-ape-stin-ilektroparagogi

4. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1364032119305179

5. https://necca.gov.gr/nea-anakoinoseis-deltia-typou/synagermos-simane-to-apogevma-tou-savvatou-stis-21-maiou-otan-diapistothike-oti-enas-mavrogypas-prosekrouse-se-anemogennitria-aiolikou-stathmou-pou-vrisketai-voreia-tou-oikismou-nea-santa-sto-nomo-rod/
6. https://www.actu-environnement.com/media/pdf/news-37181-cour-appel-versailles-especes-protegees-destruction-parc-eolien-aumelas.pdf

Οι Θέσεις της «Αγωνιστικής Συνεργασίας Πελοποννήσου» για το αντιπλημμυρικό της Καλαμάτας

0

                         

 

3/8/2022

 

Συνοπτικά οι θέσεις της «Αγωνιστικής Συνεργασίας Πελοποννήσου» στη συνεδρίαση του ΠεΣυΠ για το αντιπλημμυρικό της Καλαμάτας

Καταψηφίζουμε τη συγκεκριμένη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, διότι:

1) Οφείλουμε να σεβαστούμε την απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου Καλαμάτας, το οποίο την καταψήφισε, αλλά και τις θέσεις των αρμοδίων Διευθύνσεων Περιβάλλοντος και Τεχνικών Υπηρεσιών της Περιφέρειας.

2) Οφείλουμε να εκφράσουμε την έντονη διαμαρτυρία μας, διότι ένα τέτοιο μεγάλο έργο γίνεται με ανάθεση και όχι με διαγωνισμό.

3) Για να εκφράσουμε την αντίδρασή μας στην τοποθέτηση του κ. Πρωθυπουργού, ο οποίος πριν γνωμοδοτήσουν τα δύο αρμόδια όργανα, το Δημοτικό Συμβούλιο Καλαμάτας και το Περιφερειακό Συμβούλιο Πελοποννήσου, ο ίδιος με τις δηλώσεις του ουσιαστικά μας είπε ότι γράφει «στα παλαιά του υποδήματα» τις γνωμοδοτήσεις και ότι η κυβέρνηση ουσιαστικά έχει ήδη συμφωνήσει με τον Μορέα.

Πέρα όμως αυτών των τριών εισαγωγικών και πολιτικών παρατηρήσεων, διαφωνούμε και επί της ουσίας και της φιλοσοφίας της ίδιας της Μ.Π.Ε., καθότι η συγκεκριμένη Μ.Π.Ε. έχει μια λογική και φιλοσοφία με την οποία διαφωνούμε ρητά και κατηγορηματικά.

Είναι προφανές πως υπάρχουν δύο λογικές: Η μια που υποστηρίζεται από τη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων και οδηγεί στην διοχέτευση και απώλεια τεράστιων ποσοτήτων ομβρίων μέσα από το Νέδοντα η οποία από μόνη της είναι αντιπεριβαλλοντική στην εποχή της κλιματικής αλλαγής. Και γίνεται ακόμη χειρότερη  με μια μεγάλη επέμβαση κατά μήκος του άξονα της πόλης, την καταστροφή και την απομάκρυνση πρωτοφανούς όγκου αδρανών υλικών. Μια επέμβαση που καταστρέφει τις υποδομές οι οποίες έχουν δημιουργηθεί και την επανακατασκευή των οποίων κανένας δεν μπορεί να εγγυηθεί, αναστατώνει και παραλύει την οικονομική και κοινωνική ζωή σε μεγάλο μέρος της πόλης για χρόνια σε κρίσιμες περιόδους. Η άλλη λογική υποστηρίζει την ανάσχεση των υδάτινων όγκων με τη δημιουργία φραγμάτων στο Νέδοντα, τη λελογισμένη παροχέτευση ομβρίων από ρέματα στο Νέδοντα και την αποκατάσταση της ομαλής ροής στο σκεπασμένο τμήμα του χειμάρρου. Πρόκειται για λύση φιλική προς το περιβάλλον, επιβεβλημένη στις σημερινές εποχές και συμβατή με τις προσπάθειες ενίσχυσης της υδροφορίας.

Επιπλέον, κόβονται πάνω από 170 μεγάλα δέντρα και στενεύει πάρα πολύ η οδός Αρτέμιδος.

Το δίλλημα «ή συμφωνείτε ή δεν γίνονται αντιπλημμυρικά» είναι εκβιαστικό και πολιτικά ανήθικο καθώς προσπαθεί να επιβάλλει τη μια και μοναδική λύση που προτείνεται από τη μελέτη. Εκπορεύεται από την αναρμόδια για αντιπλημμυρικά έργα διεύθυνση του υπουργείου Υποδομών και έχει σκοπό να επιβάλλει μια λύση προς όφελος του παραχωρησιούχου. Εμείς θέλουμε την προστασία της πόλης και της περιοχής πολύ περισσότερο από όσο εμφανίζεται να την επιδιώκει η εταιρεία. Στη συζήτηση το πραγματικό δίλλημα θα έπρεπε να είναι ανάμεσα σε διαφορετικές λύσεις που θα πρότειναν οι μελετητές. Δυστυχώς με την ανοχή της διεύθυνσης του υπουργείου Υποδομών, ούτε εναλλακτικές λύσεις παρουσιάζονται, ούτε διαβούλευση προηγήθηκε με την κοινωνία της πόλης, ούτε οι γνώμες φορέων ζητήθηκαν για την εκπόνηση της μελέτης.

Υποστηρίζουμε ότι προστασία μπορεί να υπάρχει μέσα από άλλη λύση που συνοψίζεται στις παρατηρήσεις και την αρνητική θέση του δημοτικού συμβουλίου Καλαμάτας.

  • Η ύπαρξη του περιμετρικού Συλλεκτηρίου Αγωγού ο οποίος θα παραλαμβάνει τα όμβρια από τη Δυτική Καλαμάτα – ρέμα Ελαφογκρέμης (οδός Γλαύκου), ρέμα Λαγκάδα (οδός Δράκου) & ρέμα Καραμπογιά – και τα οδηγεί στο Νέδοντα είναι μονόδρομος. Τα πιο πάνω αναφερθέντα ρέματα δεν πρέπει όμως να στραγγαλιστούν πλήρως αλλά να υπάρχει η δυνατότητα να παραλαμβάνουν την ποσότητα των ομβρίων που επιτρέπουν οι υπάρχουσες σήμερα υποδομές και να διοχετεύεται στο συλλεκτήριο αγωγό η πλεονάζουσα. Με αυτόν τον τρόπο θα έχουμε εμπλουτισμό του υπεδάφους ώστε να αποτραπεί ο κίνδυνος υφαλμύρωσης των υπογείων υδάτων.
  • Να γίνουν οι απαραίτητες παρεμβάσεις στο Νέδοντα σύμφωνα με την υπάρχουσα μελέτη της ΔΕΥΑΚ του 2010 (Ένωση υποστυλωμάτων όπου υπάρχουν στη κοίτη του ποταμού ώστε να αυξηθεί η παροχετευτικότητα του ποταμού στο πλέον δύσκολο τμήμα του κατά 2,5 φορές , εξομάλυνση πυθμένα, κλπ.) ώστε να αυξηθεί η ταχύτητα ροής των υδάτων και επομένως να αποφευχθεί αφ’ ενός η εκβάθυνση της κοίτης εντός της πόλης και αφ’ ετέρου το ξήλωμα του σκεπαστού τμήματος που θα επιφέρει τεράστια δυσλειτουργία στην καθημερινότητα της πόλης.
  • Για την αντιμετώπιση των ομβρίων της λεκάνης του Νέδοντα πιστεύουμε ότι πρέπει να μελετηθεί η κατασκευή φραγμάτων στον ποταμό δύο η περισσοτέρων από το Λιθωμένο φίδι μέχρι την Αρτεμισία ώστε να μειωθεί η ποσότητα που τελικά θα καταλήγει σε αυτόν στο διαμορφωμένο τμήμα του. Η μελέτη θα καθορίσει τη θέση, τον αριθμό και το μέγεθος των φραγμάτων λαμβάνοντας υπ’ όψιν τόσο τη σχεδιαζόμενη λειτουργία του Περιβαλλοντικού πάρκου του Νέδοντα όσο και το γεγονός ότι η Καλαμάτα έχει επιλεγεί στις 100 Κλιματικά Ουδέτερες Πόλεις της Ε.Ε.

Οι γυναικοκτονίες συνεχίζονται, κυβέρνηση και αρμόδιες υπηρεσίες αδιαφορούν. Μέτρα τώρα.

0
Pacific Press via Getty Images

Οι γυναικοκτονίες συνεχίζονται, κυβέρνηση και αρμόδιες υπηρεσίες αδιαφορούν. Μέτρα τώρα.

Τρεις γυναικοκτονίες μέσα σε τρεις ημέρες, 140 μέσα στα τελευταία εξήμισι χρόνια, 17 το 2021 και 12 μέσα σε επτά μήνες το 2022, χιλιάδες καταγγελίες για κακοποιητικές συμπεριφορές.

Συνέντευξη τύπου για την αστυνομική βία, τις αυθαίρετες συλλήψεις πολιτών και του δημοτικού συμβούλου Σωτήρη Λαπιέρη

0

                                                        ΔΕΛΤΙΟ  ΤΥΠΟΥ

Συνέντευξη τύπου για την αστυνομική βία, τις αυθαίρετες συλλήψεις πολιτών και του δημοτικού συμβούλου Σωτήρη Λαπιέρη.

Την Τετάρτη 3/8 στις 11.00 πμ στην αίθουσα Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Χαλανδρίου (Γρηγορίου Γυφτοπούλου 2 και Α. Γκίνη, Χαλάνδρι, 1ος όροφος) διοργανώνεται συνέντευξη τύπου σχετικά με την αστυνομική βία, τις αυθαίρετες συλλήψεις πολιτών και του δημοτικού συμβούλου Σωτήρη Λαπιέρη στις 28/7.

Θα μιλήσουν παρόντες και παρούσες στα γεγονότα και θύματα της αστυνομικής βίας:

  • Σωτήρης Λαπιέρης, δημοτικός σύμβουλος Χαλανδρίου, μέλος ΔΣ Συλλόγου Εργαζομένων στο Συνήγορο του Πολίτη
  • Συνήγοροι Σωτήρη Λαπιέρη
  • Θάνος Καμήλαλης, δημοσιογράφος
  • Κώστας Ντάσκας, συντονιστής Κ.Ε. ΜέΡΑ25
  • Αναστασία Σταυροπούλου, δικηγόρος

Παρεμβάσεις:

  • Αντιδήμαρχος Δήμου Χαλανδρίου
  • Λούλα Καρατζά, δημοτικός σύμβουλος Χαλανδρίου, επικεφαλήςτης Λαϊκής Συσπείρωσης Χαλανδρίου
  • Χαρίκλεια Αθανασοπούλου, Πρόεδρος Συλλόγου Εργαζομένων στοΣυνήγορο του Πολίτη
  • Πάνος Πάλιουρας, ΔΣ Ένωσης Αποφοίτων Εθνικής Σχολής Δημόσιας Διοίκησης
  • Φορείς και εκπρόσωποι δημοτικών παρατάξεων.

Καλούνται δημοσιογράφοι και εκπρόσωποι του τύπου.

Αθήνα 2.8.2022

Ανακοίνωση της ΛΑΪΚΗΣ ΕΝΟΤΗΤΑΣ για τις πολιτικές εξελίξεις και το πρόγραμμα δράσης, ανασυγκρότησης, διεύρυνσης και επανίδρυσης της

0

Ο λαός και η νεολαία αντιμετωπίζουν μεγάλες δυσκολίες για την επιβίωσή τους λόγω των αρνητικών επιπτώσεων της υγειονομικής, οικονομικής και κοινωνικής κρίσης, με κυριότερη από αυτές την ανεξέλεγκτη αύξηση της ακρίβειας, που εν μέσω του πολέμου στην Ουκρανία διαπλέκονται και με την όξυνση της γεωπολιτικής, ενεργειακής και επισιτιστικής κρίσης και τον κίνδυνο ύφεσης και στασιμοπληθωρισμού.

Η Λαϊκή Ενότητα Θεσσαλονίκης στηρίζει τις απεργιακές κινητοποιήσεις των εργαζομένων στον ΟΑΣΘ

0

ΛΑΪΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

Θεσσαλονίκη 2/8/2022

Η ΛΑΪΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

ΣΤΗΡΙΖΕΙ ΤΙΣ ΑΠΕΡΓΙΑΚΕΣ ΚΙΝΗΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΤΩΝ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΣΤΟΝ ΟΑΣΘ

 Η Λαϊκή Ενότητα Θεσσαλονίκης στηρίζει τις απεργιακές κινητοποιήσεις των εργαζομένων στον ΟΑΣΘ, οι οποίοι υφίστανται τις επώδυνες συνέπειες μιας μακροχρόνιας εγκληματικής πολιτικής, απέναντι στο μοναδικό φορέα αστικών συγκοινωνιών που διαθέτει η Θεσσαλονίκη.

Κοινή ανακοίνωση περιφερειακών και δημοτικών κινήσεων

0
Ο ΑΥΤΑΡΧΙΣΜΟΣ ΚΑΙ Η ΚΑΤΑΣΤΟΛΗ ΔΕΝ ΘΑ ΠΕΡΑΣΟΥΝ!
ΑΜΕΣΗ ΑΘΩΩΣΗ ΤΟΥ ΣΩΤΗΡΗ ΛΑΠΙΕΡΗ ΚΑΙ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΣΥΛΛΗΦΘΕΝΤΩΝ ΤΗΣ ΔΙΑΔΗΛΩΣΗΣ ΤΗΣ 28 ΙΟΥΛΙΟΥ

Καταγγέλλουμε το όργιο αστυνομικής βίας και καταστολής στις διαδηλώσεις για τις καταστροφικές πυρκαγιές και συμπαράστασης στο αίτημα του απεργού πείνας Γ. Μιχαηλίδη για υφ’ όρων απόλυση, ενάντια στην εκδικητική συνέχιση της φυλάκισης του. Για άλλη μια φορά αποδεικνύεται στην πράξη πως η κρατική καταστολή και η αυταρχική κυβερνητική πολιτική της φτώχειας και της εξαθλίωσης πάνε χέρι – χέρι.

Οδηγίες για Ρευματόπληκτους (του Ηλία Ιωαννίδη)

0
του Θοδωρή Μακρή
ΟΔΗΓΙΕΣ ΠΡΟΣ ΡΕΥΜΑΤΟΠΛΗΚΤΟΥΣ
Όταν σου έρθει της ΔΕΗ λογαριασμός
μη τον ανοίξεις άμα είσαι μοναχός.
Να’χεις γειτόνους, φίλους στο πλευρό σου
και συγγενείς πολλούς στο σπιτικό σου.
_
Χάπια να πάρεις ηρεμιστικά
μπας και προλάβεις τα εγκεφαλικά.
Μοιρολογίστρες φέρε από τη Μάνη.
Θα σε βοηθήσουν μα κι αυτό δε φτάνει.
_
Δίπλα σου να έχεις έτοιμους γιατρούς
καρδιολόγους, ψυχολόγους, χειρουργούς.
Κάτω να είναι του ΕΚΑΒ το ασθενοφόρο
κι οι νοσοκόμοι να ετοιμάζουνε τον χώρο.
_
Να ‘χεις στο πλάι σου λογής πολιτικούς
που θα σου τάζουνε αμέτρητους λαγούς
με πετραχήλια και ας είναι ψέμα
πως με αυτούς θα ‘χεις φτηνό το ρεύμα.
_
Κι όταν θα γίνουν επιτέλους όλα αυτά
κατέβα ισόγειο αν μένεις στα ψηλά.
Γιατί τον φάκελο όταν θα πας ν’ ανοίξεις
απ’ το μπαλκόνι κάτω θα πηδήξεις.
_
———————————————————————–
Οι συμβουλές μου τελειώνουνε εδώ.
Κι όταν πληρώνεις τον λογαριασμό
απέναντι σου απορημένο θα με δεις
να σου φωνάζω :”Τι ψηφίσατε ρε σεις;”

Πρόσφατα